Chapter: 03

Origin and development of
Urdu Journalism in India.




Chapter 03

Origin and Development of Urdu Journalism

in India

3.1 Introduction:

Quest for knowledge and thirst for information are as old as the human being
himself. On the basis of information and knowledge action is the inclination
and inherent desire of mankind. Curiosity for knowledge and information
made the man knowledgeable and heralds a new era of progress and prosperity
of the society. Human being can live in poverty but does not live without
knowledge. Food enriches the health but knowledge and information make the
people capable, rational and perfect. Due to knowledge and information
people can achieve great success in his own life but also can play significant
role in socio-economic development of the society. Human being’s natural
tendency is that he acquires and exchanges the knowledge, information, ideas
and views with each other. Continuous progress and hard work in this regard
gave birth the media and journalism.

Before enlighten on the history of Urdu Journalism in India, researcher would
like to give brief account of the communication system in India before and in

the early phase of East India Company.
3.2 Communication system in ancient India:

In ancient period there was no printing press. At that time there was no
efficient communication and transport system as well. The ruler used to

communicate with the people through edicts and proclamations. In the period



of Asoka, one of the greatest Indian emperor he devised his own means of
communication. During his regime all the imperial edict were inscribed on
copper plates, rock and stone pillars which exist even today and is eminent
from Afghanistan in North east to Karnataka in the south India. Daily news
covering the events and happenings were published in form of small picture
drawn on the walls of temple in ink or colour which could be erased easily.
Policy decisions taken by the rulers were also communicated to the people
through announcer who made these announcements in a crowded gathering by
beating a tom tom. The same methods were also adopted in different parts of

Europe to spread the network for propagation of the news.'

)

. - - " »
f; a5 _gai g_&,.l s \55\:@? s _{A_)..al SV (29 S ST
T T O TR

W)

nGofon @aom menuaaung nieis-{- hilenmod ceee
JFUanaupe dir mmee ala non meIas=+| xx° WMo $<

T

s 3N i2d &

! The press in India; perspective in development and relevance by K.S.Padhy and R.N. Sahu.p.02



3.3 Communication system in Medieval India (Mughal Period):

In the Mughal period news writers were appointed to various administrative
units in their territory and were charged with the function of sending reports to
the headquarters of the administration. These manuscript reports were
submitted exclusively for official use and these are early indications of news
writers working in collusion with a governor or a local administrative official
presenting them in a favourable light to the central authority and covering up
their tyranny and oppressive exactions. A later development was the copying
of these reports and their circulation to important officials.

Still later the various administrations in the Indian peninsula kept themselves
informed of events and doing in one another’s territories through the medium
of these manuscript newspapers. There are conflicting reports about the state
of the press in time of Aurangzeb; for while one historian records that the
emperor allowed great liberty in the matter of the news.'

During the role of Aurangzeb (1618A.Dto1707A.D) his army not only
received the news from headquarters but also communicated the same to it. A
number of information offices were set up for circulation and dissemination of
news. News writers, otherwise called Vagai Navis, were appointed to supply
the news covering important events and incidents. On the basis of these
reports from them important decisions were taken and policies formulated at
different information offices. Then these news letters were sent to Delhi, there
the summary of the news was read to Aurangzeb by woman of the place at

about 9PM. Besides Vagqai navis, Khufia Navis were also appointed to collect

! History of Indian Press, Growth of newspapers in India, by B.N Ahuja .P.01-02



the news secretly. Spies were also appointed to send weekly reports covering
the activities of princes.'

All these newsletters, obviously, were handwritten and their average size was
eight inches by four and a half inches. They covered different aspects, like
promotions, visits of the emperor to mosques and other holy places, hunting
expedition’s details of the presentations made to him and items of similar
nature. It is not only interesting but also heartening to point out that the news
writers were given maximum freedom to cover, present and disseminate the
news which were unfortunately very often inaccurate fabricated and distorted.
Besides the emperor, big merchants and landlords were also appointed private
news writers to procure news on those items in which they were interested. It
is said that there were two wooden printing presses in India at that time with
limited facilities for printing. Employment calligraphists or handwriting
experts during the Mughal regime was one of the most important factors
responsible for delaying the growth of printing in India’

3.4 East India Company and Indian News writers:

In the early period East India Company also appointed the news writers. Early
reports were confined to the affairs of the English and on the occasion the
grievances of the company’s employees were ventilated through this channel
and sometimes readdressed. For a number of reasons the news writers in the
service of the East India Company were subject to greater control than those

of the Mughal emperors.’

1.Siddique,Md. Ateeque “Hindustani Akhbar Navesi Company ke Ahad me” P. 25-26

2 K.S.Padhy and R.N. Sahu“The press in India; perspective in development and relevance”
P.N0.02-03

3 History of Indian Journalism by J. Natarajan, P.03



3.5 History of Printing Press in India:

The credit of printing press in India goes to the Christian missionaries, who
came to India with the intention of propagation of Christianity. They set up for
the first time printing press in India to achieve their desired goal. They
realized that the press is most powerful medium through which they could
protect and propagate their religion and faith.

In 06" September, 1556 first printing press in India arrived in Goa. In 1557
printing press was used and first book Dectrina Christam written by St
Franis Xavier was printed. Jaao Gonslaves, a black, was the first Indian to
prepare types of an Indian script. He made types of Tamil Latters. St. Xavier’s

Doctrina Christam was published in an Indian language.

S RLIL AL T AL T 2 4
=DCCTRINA
en L ingualVMajauar Tamul.

%*%*%*%%%@%**Fiﬁfﬂ‘&*

9
|

AR

+%+4+*$*+*

e |, v .n |,_|‘!.A G s il
8

. rvat (3 <
.‘g ‘ ‘A
= 3 B &
o e

RO

-
s
>
e
-
.4
o
e
—
s¥s
o
o
—
elge
<
L.
—
e
o

%*vb*%*
v

rf?ui‘T‘l‘;'l'?*ﬂ?'l'pi‘fé‘*?%é% ERTEIETL AT

-r-{a-:--}--n-nn}-a-b-}-»l- -—{-‘»x-'iv!'"}*’!'

& e ds G BGE

mmﬁma&ax’r 6‘56
G s
S BGHEET B

~er oo G o exv @ & P

?*‘*?-P*-D?d-‘-!-? '}‘&tl- ?*“?.ﬁl$*?t

(€

pitegetegs
' g 2

'k

i3 sc glaa d\v.: ‘5( O\Vomala




In 1578, the second printing press was set up in the Tinnevelly District in
south India. In 1674, a printing press was established on Mumbai by Bhimji
Parekh, a Bania (Goldsmith) of Gujarat. Henery Hills helped him in running
the same.

In 1769 a printing press was started at Ambalkad, a village twenty miles away
from Trichur in Malabar. 1t published the first Tamil-Portuguese Dictionary.
In 1761, the first printing was set up in Madras under peculiar circumstances’
and several books published in different language.

It is interesting as well as significant to know that initially the establishment of
the printing press in different parts of India was looked down with the
contempt and suspicion by the Indians as their sole aim was the propagation of
the Christian faith. But the subsequent unfold of the events in the Indian
history demonstrated that press was a powerful medium through which any
desired end, including freedom of a country, could be achieved. The Press
undoubtedly played a major role in the struggle for national independence of

India.!

3.6 Contribution of William Bolts:

It is significant to mention that the first printing press was set up in the third
quarter of the 16" century but the publication of the newspaper was delayed
by more than two centuries. Due to absence of a newspaper more than two
centuries must have created a vacuum in the field of communication. The
companies servants in India wished to withhold the news of their malpractices

and abuses of private trading from reaching Whitehall London.>

! K.S.Padhy and R.N. Sahu“The press in India; perspective in development and relevance”P.N04
2 Tahir Mahmood “Urdu Sahafat Unnisvin Sadi me”P.No. 53.



The first attempts to publish a newspaper in India were made by the
disgruntled employee of East India Company who sought to expose the
malpractices of private trade. This attempt made in Calcutta (Kolkata) in 1776
by Mr William Bolts. Bolts resigned owing to censure by the court of directors
of the company for his carrying on private trade beyond the company’s
authority. He announced his intention to embark on a writing career saying he
had “in manuscript many things to communicate which most intimately
concerned every individual”' this gave rise to alarm in official quarters. He
was directed to quit Bengal and proceed to Madras and from there to take his
passage to Europe. Hence the first attempt for journalistic venture proved

abortive.

3.7 Hicky’s Gazette. (India’s first newspaper):

A 7 & K 77’s
BENGAL GAZETTE

O R,
C"a/_c‘utta General Advercifer

Satagday M:\rch th. thy Ex ~:7!o - ~ {No. WVir.)

_m G- y wivh foch & fricndd 'rn\,.l.u which,
- S o S5 2 the a
EICN | INTSLE TG 2 NOE. ”‘5, l.‘r«o '!3'.;'5 ham cver been repiackabl
Y R A N C E o -q 2 ol S -~
= as ever, S
_ Pivic, Masch 29, 1770. memrer Ve plien of deRinar
«win- ol Yo Lol i
Niarquis de Jalorderof ehe Badg apon Eloctor M urio
r fed of {26 Major-general of his Mujs Ry's | refalution oF  throwing . b
rhe fol |<,-mg Vefiels, l= Tordes imah he Eatt | Landies. overboard.  After Tounding tfie fini
® Fendant of 74 Gunb} The Crew of the Somerfct Man 67 timeas of the hands on
Suns add la Refolu {War which was 1ot on Cape Codd,
T, i@re ar Bofton, 'rifionsrs, and are fcon
al

o
W Dy promite of rew .1,
and thi reit by fear. On

fifeth day,

Smerit, apd a large quantiry ‘o

an arm of fiores, p.uu-maﬁy swe conplete fuits
| Yoand, which of Sa

Be. L-:-. rakca by the t.‘mm

s bus feven [ l‘lmt-co

k'c{nr in \n \V“f

ard
clv'vnd-’. in the Commmon Plcas ax | .

- b5 o 1c0l

&I one of his Oficens en a.n =

¢ amion o ar in the

ciThe ot u.ng extraordinary =,
4 ecmsic sccords

dorterk co - posterity | ¢
;ve,wi. ﬁiomu‘ npies Reief, ctizngen w:-.i.orr -l
i = & ke bviich wairg
Pes : oy

o fooret oo 7
is Awn Sr.. w;;,.u- N-v Fadoor it -
llh—f\)

! Tahir Mahmood “Urdu Sahafat Unnisvin Sadi me”,P.No. 54.
2B.N Ahuja “History of Indian Press, Growth of newspapers in India” P.02



After the unsuccessful attempt of Mr. William Bolts no attempt was made to
emulate Mr. Bolt’s examples for 12 year. It was James Augustus Hickey, who
actually filled the colour in bolt’s plan of a newspaper, who may rightly be
called the father of Indian journalism, published, printed and edited the first
newspaper of India in Calcutta(Kolkata),bearing the name “THE BENGAL
GAZETTE” or “CALCUTTA GENERAL ADVISER”. In the first issue he
introduced himself as “the late printer to the honourable company”. Hickey’s
Gazette specialised in the exposure of the private lives of servants of the
company. Hickey, who described himself as the first printer in employee of
the company does not seem to have enjoyed a very high reputation. It is very
interesting to know that Hicky had no particular passion for printing of
newspapers, he had no propensity; he was not bred to a slavish life of hard
work, yet he takes a pleasure in enslaving his body in order to purchase
freedom for his mind and soul'. He has no pretentions to literary attainment
and his two- sheet newspaper devoted considerable space to scurrilous attacks
on the lives of the servant of the company including the Governor-General,
Warren Hastings himself. A personal attack on Mrs Hastings and attack on
one Simeon Droz, Colonel Thomas Dean Pearse and a Swedish missionary,
John Zachariah Kiernander, soon landed Hickey in trouble.” He was
deprived of the privilege of circulating his newspaper through the channel of
the general post office. Kiernander against whom, Hickey’s real complaint
was that he had sold types to a rival newspaper the India Gazette was accused

of contemplating the sale of the main Church .Kiernander secured a latter from

! Tahir Mahmood “Urdu Sahafat Unnisvin Sadi me”P.No. 55
2 SK Agarwal “Press at the crossroads in India” P.No. 07



the Governor-General clearing him of any such intention and sued Hickey for
liable. Hickey was sentenced to 4 months imprisonment and a fine of Rs. 500."
He was to be held in prison till the fine was paid. This did not deter him,
however, from continued critical approach of bitter and abusive attack on the
Governor-General and the Chief Justice, Sir Elijah Impeyz. An armed band of
some 400 persons led by European raided Hickey’s press in order to affect his
arrest under the order of the Chief Justice and instructions from the Governor-
General. He beat back but appeared of his own accord before the Supreme
Court soon after, and as the court has risen for the day he was promptly
imprisoned and held in detention, being unable to pay the bail allowed to him
of Rs. 80,000. Hicky continued to edit his paper while in prison without any
change of tone. In the trial that followed he was sentenced to a year’s
imprisonment and a fine of Rs. 200 on one charge and on another, the chief
justice awarded Warren Hastings damages to the extent of Rs. 5000 which,
however, the governor general waived. Undeterred by all these setbacks,
Hicky’s persisted in his writing but was gradually reduced to poverty and
distress which ultimately broke him.?> How powerful and ruthless the company
was in dealing with those who incurred its displeasure may be judged from the
fact that a piece of job work which involved the printing of 16,800 sheets of
proceedings of the council on a commission from Sir Eyre Coote for which
Hicky claimed Rs. 35,092 plus interest, was offered to be settled at Rs. 6711
provided he accepted It as a full and final acquittal of his claims of the govt.

Hicky was reduced such straits that he signified his willingness to accept the

' B.N Ahuja “History of Indian Press, Growth of newspapers in India”,P.03
% LJ.Trater “Rulers of India” Translated by: Ibn-e- Hasan P.NO. 03
® B.N. Ahuja “ History of Indian Press” P.No.03



settlement provided the money was paid him in 24 hours. It is interesting to
that it took Hicky a few years to execute the order and that he was paid less
than one fifth of the sum he demanded 16 years after he undertook the job. '
Hicky’s Gazette was a 4 paged tabloid and the size of each page was possibly
39 cm.X 28 cm. Advertisement especially commercial once were given much
importance by the paper. The news items in the paper were distinguished from
advertisements by ornamented borders. The advertisements were classified
and appropriately titled, but the news items generally went without caption or
headline. There was no editorial but letters to the editor, poems and other
Iinteresting items were the regular features. Extraordinary supplements, very
seldom, were published by Hicky. A single copy of the Gazette cost one rupee
and the annual subscription was possibly fifty rupees. The weekly, open to all
parties, but influenced by none, in its subsequent issues commented on
people’s domestic affairs.

It is surprising to note that with no telegraph no telephone no telex, no
teleprinter and with no facility for mechanical composing, Hicky always
produced his Gazette in time, writing most of the editorial columns himself in
the absence of a news agency service. It is again surprising that even in his
imprisonment he received news from his correspondents and strive his best to
make his weekly popular. And the issues during this period (of imprisonment)
were the best among the 114 numbers of issues totally printed by him. His

style was by all means beyond imitation.”

g J.Natrajan History of Indian Journalism” P.No. 06
Z.K.S.Padhy and R.N. Sahu “The press in India; perspective in development and
relevance”P.07



3.8 India Gazette (India’s 2" newspaper):

Hicky laid the foundation stone for the growth and development of journalism
in India. The trend that was in motion continued in operates with much vigour
and dynamism. Soon after the publication of Bengal Gazette five more
newspapers appeared within a short span of five years.

India Gazette, the second newspaper in India, published in November 1780 by
Bernard Messink, who was connected with theatrical companies, and Peter
Reed a salt merchant of Calcutta, after the nine months of Hicky’s Gazette’s
first issue. It was periodical like Hicky’s Gazette. The only difference in
between two newspapers was that the Hicky’s Gazette was anti-British and
India Gazette was pro-British. It seems that it was published in opposition of
Hicky’s Gazette.'

Both of them (Bernard Messink and Peter Reed) were businessmen in
profession they took interest in journalism for the sake of their interest. Their
motive was to protect and promote their business interest with the help of
newspaper. Henchmen of the East India Company they unlike Hicky,
requested Lord Hasting to allow them to publish a newspaper and also
implored him to grant them postal concession for the circulation of their paper.
They also requested him to appoint them as printers to the East India
Company. They assured him that they would not violate any rules and

regulations laid down by him.?

L Siddique,Md. Ateeque “Hindustani Akhbar Navesi Company Ke Ahad me” P. 71
Z.Margarita Barns, “Indian Press” P.No.44



The India Gazette, though enjoyed the support and confidence of the
authorities, invited the wrath of Hicky who strongly criticised, probably out of
jealousy the printers, promoters, publishers and partners of the papers.'

India Gazette was a 4 paged tabloid of three columns. It was weekly at first.
After three years it became bi-weekly and then became daily. It has also same
problem about the fresh news, limited resources, lack of correspondents and
communication facilities. Therefor it published out dated and sterile news

from abroad like Hicky’s Gazette.”

3.9 Calcutta Gazette (India’s third newspaper)

T H B

CALCUTTA GAZETTE;

ORIENTAL

#H E D
TRURS

»P U B L 2 S

D A Y, Decimser

. \,’7;}“-“';}‘;,'*"'“—‘—'*'«"; 357 ol ot

S ey U

NPREENCEE TPV SECTE P
B,
A O CPCUUS NI NP
5952 (o Jye =N 20 Lo
WS (il e

e s N (! e

aas ) g | 22y

3 mai! ) Lt (o
ds Q= St A
),J,uuu/:(,\u_)).‘x-
GO Ay soamly ey o g
(e I le_owTas B, s
)va);«ulg)l)b-,g;)lyﬁ_\
s Al pow a0
S 1 M e A (e ]
sty S oundy e i S
AT s Ol oDy e
Ay N e Ry e A e
R Pl TR L
o Ll e Mo b
gl B8 Mgt I

gt St IU GullasivAY ake
% e O M 5 e 114 P
A-\Ah-‘.'iﬁ")'v-lr-ra._;kdl

SNppel Ay 0t ests

oM

Fal g aion)s 2 SG ts
S Ve s el 0
Mo VI ot ‘_,/f-.; v
ire r,;,,a_.l.)";a.,,::—r; i

—_— il

e T

e AT CNATA (TAFTT
RHA TILR (FTLT W IHIT
THT GRFAITH?{ T QT
X7 [W@qEG, EA BT 1S
e e S e

FETAY UIFT A
NFRF(I (7T

AT HRE JEIA AT
ERma7 I FEA @
I3 WEHRCTT | T o
BANR ITWEA AT (T TF i+
T A3 I IU 51
AT TLE@F T €I
53 T y T w0
WIATT @ITE 3 NTAART
T WNE T @IS
LT FIAE GNFIE T4 |5

[T,

ST HF™F a7 5T TNEA

= P il -\
e Sl aa o alKh

=y ~'.‘_|,,,!._zJ_.’fu_t_,{,
s s miF 3 i AASGL
T LI SR
O P U e
St lo By e S 58
b tp s ;"."-&‘,”c'-y"-"" Lot
.&,-_‘,-n',_'n,éa.»-‘u»_ud,.‘i,
STty G ey 2y
l;:,',L.z_,'.‘- 'T'H:U-"";i" '
Q','VL"L_‘;‘_,“.L’H"“__ W
~ sl ST S
Lo e TS ey oS

bt ' T et 5 e
I3t ey YN I8, Iy ie

et g S ,
A AT @WMIAT  AETT
FI@T TAQ LB G A53a%T
3 JJGW 3 TTNT IO =T
ATERGT (TARICH I FTHae
T3 (FOISTNE® oF T T T
TN (IFCT BT WU
5 ey YRY

1.Siddique,Md. Ateeque “Hindustani Akhbar Navesi Company Ke Ahad me” P.No. 72
2 Tahir Mahmood “Urdu Sahafat Unnisvin Sadi me” P.N0.59



Calcutta Gazette or Oriental advertiser was the third periodical English
newspaper. In 4™ march 1784 its first issue was published by Francis Gladwin,
who was the great scholar of Persian also. It was cent per cent governmental
assistance. It has postal concession by the government and it was written in
front page under the name of newspaper “Postage free and Published under
authority” in bold letter. It published letters to editor, Poems, Court’s
proceedings and decisions and social activities. Government provided
materials to Ms Gladwin for the editorials. It published notices in different
languages like Bengali, Persian and English. Subsequently, it became the

official gazette.'

3.10 Bengal Journal and Oriental Magazine or Calcutta

amusement (4" and 5" newspaper in India):

In February 1785, the fourth newspaper Bengal Journal was published by
Thomas Jones, a businessman and its proprietor requested to the supreme
council to grant him postal concessions and in return he would publish all
government advertisement free of cost. Simultaneously in May 1785, the
Oriental Magazine or Calcutta amusement was established as the first monthly
publication.

It was very interesting that all these newspapers were published in English by
Englishman to mostly circulate among the Englishman working in or affiliated

to the British East India Company.”

L Siddique,Md. Ateeque “Hindustani Akhbar Navesi Company Ke Ahad me”.P. 73
2 K.S.Padhy and R.N. Sahu”The press in India; perspective in development and relevance”P.09



3.11 First newspaper in Madras:

After five years of Hicky’s Gazette on 12" October 1785, Richard Johnson,
Govt. printer founded the first newspaper, “Madras Courier” in Madras. This
newspaper was officially recognised by the Government. A weekly, consisting
of four pages enjoying the full support of government. News items stale and
already published in European papers, were published in two pages. One page
was reserved as the reader’s forum and for Indian news. Poems and display
advertisements occupied the last page. The size of each page was possibly
20x12inch. It was sold at the price of one rupee per month, which was less
than other newspaper of Kolkata. The Govt. was waived the postal charges for
its circulation. The govt. extended its ungrudging help and unstinted co-
operation as we evident from the fact that it exempted Richard Johnson from
paying duty when the latter imported printing machinery from England in

1791
3.12 Some other newspapers of Madras:

Madras Courier was the only newspaper of Madras up to 8 years. In 1791
Hugh Boyd who was the editor of Madras courier resigned due to publishing
of certain objectionable letters in the paper against East India Company. In
1793 he established his independent paper namely “Harkaru”. It was 2n
weekly of Madras, enjoying every support co-operation of government like
Madras Courier. It was published for two years and following the death of
Hugh Boyd its publication ceased. In January 1795 Mr Robert Williams

published 31 weekly of Madras called “Madras Gazette”. After the one month

l.Siddique,Md. Ateeque “Hindustani Akhbar Navesi Company Ke Ahad me”P. 81-82



of publishing of Madras Gazette Mr Humphreys, an Englishman started 4™
weekly in Madras namely “India Herald”.

In 1795 Madras courier published some objectionable news against the
government, so the government was introduced censorship first in Madras.
Government issued an order that Madras Gazette was required to submit all
general orders of the government for scrutiny by the Military Secretory before
the publication. Free postage facilities were withdrawn and both newspapers
were protesting, then it was decided to impose the levy at the delivery end.
Due to this cost of newspaper increased. It was first censorship in any

newspaper in India.
3.13 Early Press of Mumbai:

After Kolkata and Madras Mumbai was the 3™ centre of newspapers.
Mumbai’s first newspaper the Bombay Herald came in to being in 1789.
After one year of Bombay Herald in 1790 Bombay courier appeared.
Significantly the Bombay courier published advertisements in Guajarati,
Marathi, Kannad and Urdu. The owner of this newspaper was Mr Douglas
Nicholson and Mr Luke Ash Burner was the editor. This newspaper was
printed from Rustam Ji Keshapati printing press. According to Mr William
Kerry Bombay Gazette was founded in 25™ June 1790. An advertisement was
published about Bombay Gazette in Calcutta Gazette on 29" June 1790. After

few years in 1792 Bombay Herald and the Bombay Gazette merged'.

L K.S.Padhy and R.N.Sahu“The press in India; perspective in development and
relevance”P.10-11



During 1780 to 1799 almost 28 newspapers and 9 journals were published
from these three centres (Kolkata, Mumbai and Madras).!

On the basis of the above mentioned list of the newspapers it is very clear that
the Kolkata was main centre of newspaper at that time. Out of 28 newspapers,
21 newspapers were published from Kolkata.

These early newspapers were certainly important sources of information. In
these newspapers much space was devoted to government notices, society
news, the poet’s corner, advertisement and fashion notes. News items relating
to births, marriages, deaths, arrivals and departures of important British also
found in the newspapers. However much emphasis was laid on publishing
foreign news than covering Indian affairs. They were often least interested to
highlight the Indian problems. Editorials hardly bothered to draw the attention
of the government to problem afflicting the Indian society. Therefore it would
not be wrong to observe that these early papers were mostly “British in

content and nature”.

3.14 The Birth of Indian Language Journals:

It is true that all newspapers till 1818, published in India were in the English
language. All of them were owned and edited by Englishman. In 1818, two
Bengali languages journals were started: Dig Darshan (Monthly Magazine)
and Samachar Darpan (weekly magazine). A monthly periodical in English
language: Friend of India also published in 30™ April 1818. All above
Journals were started by Baptist missionaries to propagate their faith and with

a purpose to “feel the official pulse”. The two journals ceased publication in

! Tahir Masood “Urdu Sahafat Unnisvin Sadi me” P.No.60-61 and Siddique Md. Ateeque
“Hindustani Akhbar Navesi Company Ke Ahad me P.N0.64-96



1827 owning to financial difficulties’. The Samachar Darpan continued
publication till 1840. The missionaries sought to promote their own faith by
deriding other religious faith in the country. The Samachar Darpan covered
social and non-political news from over 60 Zillas of Bengal. 1t remains the
forerunner of modern-day concept of covering grassroots news. The governor
Warren Hasting gave the Samachar Darpan postal concessions, which
entitled it to post a copy for one-fourth the actual postage. His successor Lord
Ambherst, subscribed to a hundred copies, which he distributed to government
offices. It was enthusiastically supported by government officials, both in

Calcutta and the Districts.

As against these missionaries—tun newspapers started a weekly Bengal
Gazette by a teacher reformist: Ganga Kishore Bhattacharya, who had a good
assistant in Hara Chandra Roy, a close associate of Raja Ram Mohan Roy. It
campaigned for social reforms and was the first to publish Roy’s tract on the

necessity of abolishing Sati. The weekly however did not last long.

Another teacher-reformer and associate of Raja Ram Mohan Roy, Gangadhar
Bhattacharya, founded the Bengali Gazette in 1818. It lasted till 1820. It

occasionally published articles in English and Hindi.

Raja Ram Mohan Roy (1774-1833) was the first Indian after Serampore
Missionaries who had tried to start a newspaper. He was man of vision and

vigour, dynamism and dexterity, promise and performance, patience and

!, J.Natrajan History of Indian Journalism” P.No. 14



persistence sincerity and integrity. He was a reformist and great scholar of

Arabic, Persian, English, Hebrew, Islamic literature and comparative religion.1

L’/u"')""bl?l/

_GIArr—,1cer

! Tahir Masood “Urdu Sahafat Unnisvin Sadi me” P.No.73



Rabindranath Tagore has hailed Raja Ram Mohan Roy as the one who
“inaugurated the modern age in India” But nowhere in history is he

acknowledged to be the great journalist that he was.

He took to journalism to carry forward his social reform activities. He sought
to serve society through the press, realising the interaction between the two.
The press had always sought to reflect unrest in society and changes in
society. He campaigned relentlessly against idolatry, child marriage and Sati

and for fearlessly expression of truth'.

Following the relaxation of press laws and regulations in 1819, Roy thought in
term of conducting journalism on purely Indian lines. He had already realized
the power of pen and potentialities of the press. Therefore, in 1821 he founded
the Sambad Kaumudi. Buckingham’s, Calcutta Journal gave wide publicity in
its columns to this new Indian project. In 1821, Roy, a social reformer, a
builder of modern India and the father of Indian journalism, founded a weekly
called the Mir-atul-Akhbar. Published in the Persian language, the editorial
reflected Roy’s deep thinking over fundamental truths and doctrines. These

editorials were translated in to English and published in the Calcutta Journal.

He has been described as “Hindu reformer seeker after truth, Universalist and
staunch champion of freedom everywhere and in all spheres” The newspapers
sponsored by him and which followed him propagated his political
philosophy. His high standard of political leadership and writing became the

intellectual basis of later political activity. His political doctrines were the

' P K Rabindranath “Indian Regional Journalism” P.No. 03-04
2, K.S.Padhy and R.N. Sahu”The press in India; perspective in development and
relevance”P.13



keystone of liberalism and individualism in the nineteenth century. He
believed that political progress in India could be achieved by operating within

the British system.

Roy, through his newspapers, started campaigning against the prevailing
condition of Hindu society, with an intention to purify Hinduism which
ultimately established Brahma Samaj. He founded a magazine called
Brahminical Magazine for replying the criticism of Serampore missionaries
on Vedanta philosophy. The magazine not only reflected his own views on
Hinduism but also forcefully challenged the Samachar Darpan’s statements
on Vedanta Philosophy. Its main purpose was “The vindication of the Hindu
religion against Christian missionaries”. Twelve issues of the magazine
appeared. Later Roy started a regular periodical, the Brahmin Sevadhi, both in

English and Bengali.

Besides these newspapers several newspapers started in other Indian
languages at that time. Bombay Samachar started (Guajarati) in 1% July 1822
edited by Fardoonji Marzban. First Hindi newspaper Udant Martand
published on 9 February 1826 under the editorship of Jooghul Kishore (Jugal
Kishore) from Kolkata. In 1832, first Marathi newspaper Bombay Darpan
came in to existence and articles were published in both English and Marathi

languages. First Tamil Journal was started in 1831 namely Tamil Magazine.'

L Siddique Md. Ateeque “Hindustani Akhbar Navesi Company Ke Ahad me P.No.144-65



During the period (1816-1830) 7, Indian Languages Journals (Bengali, Hindi
and Farsi) came in to existence by Baptist missionaries of Sirampur and

literate Bengalies.'

3.15 Conclusion:

The early period of English journalism in India spread out over the twenty

years, has the following significant characteristics.

= The early newspapers were started by ex-servant of the company who
had incurred its displeasure and their columns were devoted to the exposure of
the evils and malpractices of the time. Many of the writings were scurrilous
and indulged in the grossest libel. However they served a useful purpose. Later
newspapers were started with direct or indirect official patronage.

Ll No newspapers were published until 1780 because the company’s
establishment in India were a close preserve and the company’s servants by
common consent wished to withhold from Leaden hall Street, the evils and
malpractices arising from “private trading” in which all of them almost
without exception freely indulged.

Ll They were aided and abetted by servants of the company who used
these newspapers for the furtherance of their personal rivalries and jealousies.
. This was not Indian or local Journalism while the newspapers were
published from Kolkata, Madras and Mumbai. All these newspapers were
published in English by Englishman.?

= All these publications generally carried news about the European

community in India and their social lives.

L Siddique Md. Ateeque “Hindustani Akhbar Navesi Company Ke Ahad me P.No.112-113
2 Siddique Md. Ateeque “Hindustani Akhbar Navesi Company Ke Ahad me” P.N0.90.



. Communication technology and system was not much advanced.
Therefore, fresh news could not be published and out-dated news from abroad
was published.’

Ll The news material published in these newspapers was quite interesting.
Editors and publishers showed greater interest in publishing “spicy stories of
human frailties” than in giving importance to matter of public importance as
such. The editorials were marked by “a clear tone of ridicule and disguised
verbal attacks were many” It is interesting to observe that despite all these
“spicy stories” the circulation figure of these newspapers did not exceed a
hundred copies.

. While some editors incurred the displeasure of important officials from
the very beginning and some others made no beginning at all for that reason,
other editors were encouraged, financed and provided with material and other
aid by influential senior officials of the company.

Ll Raja Ram Mohan Roy’s papers and generally progressive Indian Press
were viewed with some apprehension in official circles while newspapers
which favoured the orthodox point of view did not attract the same measure of

hostile attention.

3.2.1 History of Urdu Journalism:
Forerunner of Urdu Journalism:-

The Persian Journalism was flourished in Indian subcontinent, when the
Persian language was taking last breath of its life and Urdu language was

taking its position. The Persian newspapers of West Bengal were forerunners

' Abdur Razzaq,Ma’arif Azamgarh May, 1936 “Inglistan me Angrezi Sahafat”



of the Urdu press. After the decline of Persian as an official language, Urdu
gained prominence’.

The first Persian newspaper was Mir-atul-Akhbar published by Raja Ram
Mohan Roy on 20" April 1822. Mir-atul-Akhbar was the first Persian
newspaper in Indian subcontinent and Iran, because the first newspaper in Iran
was published in 1837 during the period of Shah Mohammad Qachar under
the editorship of Saleh Shirazi*.

Jam-e- Jahan Numa was the 2nd Persian newspaper came out in 16 May,
1822 by Hari Har Dutt’ .

On 6 May 1823 the 3" Persian newspaper “Shamshul-Akhbar came in to
existence from Kolkata. Mani Ram Thakur was the printer of the paper and
Master Mohan Mitra was the publisher. It was complete Persian newspaper of
12 pages. Its monthly cost was only two rupees. It covered the news from
different parts of India. Apart from this it published political, judicial and
business news. Shams-ul-Akhbar withdrew its publication in 1827 due to

financial difficulties.*

! Tahir Mahmood “Urdu Sahafat Unnisvin Sadi me”P.No 95.

2 Ibid P.No. 98

3, G.D.Chandan, “Jam-i- Jahan Numa Urdu Sahafat ki Ibtida” P.No.74.
* RR. Bhatnakar, “Rise and growth of Hindi Journalism” P.No. 21.



, XS S ey > W o gt < < 222 < 2540
O90080DOVOOBs GOOOOOOOOOOOOOQ_'

Xy Dae D e N B O SVL TN 7 S 105 RV e TaC T YL
3 3 v 0 | /4

. ‘ A
TIHE SHTUM SOOLA K B AR, MADR. A}
N N O S N NN\ 2P PP IAARPARATIABIN )
NG o G720 N AT/ e
:. ¢«w«am«a‘&ﬁmmﬁ 2
N = v VLRI g{; ﬁx?f;%ﬁ...;v:‘—‘/?é&év

'/.' ’ ot i v I'". ,’ * .
AL el e (_":{t,;.y,z_/,}_;,r@g Gey i

%
iRy . -
A e A
e o :"hl’. ' " i '«.

4 [T 4 . -
oo RY IR ¢ » - )7
B /‘}2'/2—1;:‘?/‘,_*(&-‘%1;5(,, 5
b d 7 ' IS ¢
yoe sy M54 '.‘;"“fi’-.es..’ . b

7

/" ~ .

1’ oly"{-"“"""«' o l: T o
L RN T e B YN "lrz

\‘
NY .

Ta T o e S 4
!\‘}( —’L)b‘b;/u:‘—l/,?J,,f,,‘ /

. X
B (1 8

Jo &2 1P A
700 i

R

' oy 1 o @ L ~‘ et
/ ‘./’:’_”IO.(.:/(‘J‘/%:L,‘,// 0‘.{%

.~ 017, &

bl e
NS Lud o

During 1822 to 1899 about 26 newspapers were published from different city
of Indian subcontinent by different publishers and editors. In that period
Calcutta was the main centre of Persian newspaper like other languages

newspapers. Thirteen Persian newspaper were published only from Calcutta,



three from Delhi, three from Mumbai and one from Sirampur, Ludhiana, Agra,
Karachi, Sukhar, Peshawar, and Lahore. Persian Journalism flourished under
the supervision of Hindus Muslims and Christian Missionaries. Raja Ram
Mohan Roy used it for social, educational and cultural reform. Christian
Missionaries used it for propagation of Christianity and Mughal ruler made it
use in official gazette.'

The circulation of Persian newspaper during 1822 to 1899 never exceeded
forty. The circulation of Jam-i-Jahan Numa was 26 and Sira-jul-Akhbar
was 34 only. The most circulated Persian newspaper was Zubda-tul-Akhbar.
It was started by Munshi Wajid Ali Khan in 1833. He was its editor as well as
proprietor. He commanded respect for his tact and ability. His paper
dependent on the monthly subsidies from five rulers and rich merchant. They
were Raja of Bharatpur, Raja of Alwar, Nawab of Jhujjur, Nawab of Joura and
Nawab of Hyderabad and Seth Lachmi Chand. Their payments ranging from
Rs. 10 to 30 followed secured the goodwill of the newspaper so that it would
not publish the matter which would lower the donors in public esteem.
Zubdat-ul-Akhabr used to publish 154 copies, the highest circulation of

Persian newspaper of that time”.

3.2.2 Urdu Journalism from 1822 to 1837:

A look into the pre-independence era brings forth some old memories of the
glorious past of the Urdu press. Urdu journalism can be traced back to Jaam-
e-Jahan-Numa, an Urdu weekly launched on March 27th, 1822 under the

editorship of Munshi Sadasukh Mirzapuri founded by Harihar Dutt. He was

! Tahir Mahmood “Urdu Sahafat Unnisvin Sadi me”P.No 119
2 B.N Ahuja “History of Indian Press, Growth of newspapers in India”P.No.29-30



the son of Tara Chand Dutt, eminent Bengali journalist and one of the
founders of Bengali weekly Sambad Kamodi. After English and Bengali, it
was the third language newspaper in India. It continued to be published till

1888.

R TIPRE IA P N T S N R

- o« European Gentlemen, who may wish to be supplied with this P, i i

& ) i ; { : is Paper, eith thei
perusal, or from a benevolent desive Lo diffuse knowledzre amony the nutipv:rnu::ub::sj:_;tlui:’r;;’: |
Wishment, may be supplied with it, on application to Taracuunp Dy ¢ of Culootollah.

i S el d -i-?’zﬂm:{’r b2 om0
LR Iy _~=~y‘n-“ —f ol ""’Jf'y“'."‘q'”(:- "-'"""J-"(d'/‘“
.wnduzfﬂwé»,'af,u;'kﬁw Yy

,‘.}3‘. Q)M'd“‘"ﬂ)—r'—‘f.?‘ L rV ‘.“’bu"-ltf.}:""

VRV AR X VP JORPRSEY £ s 2N A el b

At 751 | I g A e A

A o ;6’,_5
e Lo 2N, B S s, 50 WP O 2,
20 Ut Bhe e WT M b I | Nl S s by e 17 0
fwjl".'/"':’/&’/;'.é’_p.-“j,“,, ",5/0'1";/'6;!:{ l,(_‘,..f_;,ﬁ)(,,,
/J»‘fgugﬁlr:{/i;?_qﬁl‘(iifuﬁ /LK'(.';":EJ’LV-}-/QU.T(‘yG"‘U
.;.T@l,,ﬂzy_,;_;.w;,‘ﬂ; ARt LTV Ip= Ty TPRE

(2 Ot ctond g | st W 2GS,

kel --—‘r"’,’:(ru/.l"*ﬁm/: Kby | Pkl i ceb otiiy 2y,




After the decline of Persian as the official language, Urdu gained prominence.
This gave rise to a series of Urdu magazines and periodicals. The British Raj,
on one hand, used it as a means of communication with the masses and on
the other hand, the freedom fighters used it as a rudimentary tool to generate
feelings of nationalism. Urdu press was banned by the British due to its

involvement in the revolt of 1857

Syed-ul Akhbar is generally mentioned as the first Urdu newspaper started in
Delhi in 1837. It was honoured to be the 2™ Urdu newspaper of North India. It
was edited by Syed Mohammad Khan, elder brother of Sir Syed Ahmad
Khan, founder of the Aligarh Muslim University. Soon after the newspaper
was started, the editor died and Sir Syed Ahmad khan, whose main interest

was education, was unable to keep the paper going.2

The Syed-ul-Akhbar seems to have declined between 1844 and 1848, its
circulation having dropped from 50 to 27 and its receipts from Rs. 78 to Rs. 34
monthly. Started in 1841, the paper was said to be the organ of the Sunni sect.
Opinion is divided on the performance of the editor, one view being that his
writings were bigoted and polemical and the other being that it contained
items of general interest with regular notices on the buildings of Jaunpur.
None of the issue is available now a day. Because of this there is a different
opinion among the scholar about the date of its first issue. It was published

from Syed-ul-Akhbar press.’

! Jameel Jalibi, Tareekh-e-Adab Urdu, vol.|,Page: 1-3
2 Masood, Tahir,Urdu Sahafat Unnisvin Sadi mein, Page:202
3 J.Natrajan, History of Indian Journalism, Page:58.



There were four newspapers published in 1844; the Siraj-ul-Akhbar (Persian),
the Syed-ul-Akhbar, the Dehli Urdu Akhbar and the Mazhar-ul-haque the
last three in Urdu. Three weeklies were added between 1844 and 1848, the
Qiran-us-Sadain, the Shaikh-ul-Akhbar and the Fawaid-Ush-Shaigeen. The

Zia-ul- Akhbar of Sheikh Mohammad Ziauddin appeared in 1849.

B m——yf

rofozLs ﬂaté’ﬁa&ayﬁnnﬁyw&oﬁ@gyﬂ EAR

u&oﬁ')}uﬁ»fg
5{?)&;‘6)&;:;'}"9}:’!5&5 A f‘k :,‘"‘" F
}')”P;Q.Kj;,;"{,(,l Py PRICI 3L i E, .f v;—l:/‘J

1 J1) .5!.«7-,«..9}}) £l S (5"".;!";.:/ ,.’u/,':l;/)uu”

qu-,uu f. c»__,,,i: ._)’}-., JL;),.,« sl ,):«);,Jl" g
L;’/S:.-"GZ—&J':/)L‘))AJ/,U: ?’ ,‘; A,L-fagll«/‘lnl,v'kf)
el U B (s L 3L S eal,-;;b’_///U; e ,__ # .,p
’J‘/::.L-/,JJ//;;C.}.’J,}‘;,C{;J‘;:?} ﬁ{,. rd; a4 d/‘/ /})p;)r’/t’
t-'bf. ;»3‘2/;‘»7/'0( Yo }}E{"ul. ‘_X,AJ", ¥ v/,,o, 2953 .,,Ll’u.y
»ye o '))ldl!o)b'ua 1ol )pjjuubydﬂ)wo#
&/)J‘J/:L'u?bd’}u’é; ;(,gj,g‘;,)@wb,‘,/g)ﬁﬁ
prtinty L‘-"b‘.fl'g')f"“{"ja‘ S,L/./VJ;,J:/(:UV-A?)’
T 27 ecm(;'.-.-,.éy; VY Lokl l// )b

)’”)&f’zw-,f ft»a_w:—/ d-’fgb--c/béb’l/tdi

Loissp- s 4 il Taes ) Ultate B 600 ﬁf"”

fc’,’ -MkJ)qun eJ/._,uu" N Mt,; I ;-;»/"3

John Lawrence, Magistrate of Delhi, writes of the first of these newspapers as

follows:



“The Siraj-ul-Akhbar, the king’s paper, is published in the palace. All
persons connected with it were Royal servants. Only 34 copies are printed
once a week (Sunday) and distributed among the King’s follower while one
copy was sent to the Governor-General, one to the Lt. Governor and one to
the officer commanding the palace guards. One rupee was retrenched form the
pay of each person to support the paper. It was written in elegant but inflated
Persian and has little in it beyond news of the palace and of the king in
particular when he sleeps, eats, drinks, goes out, comes in and the like

dislikes. It is hardly contained beyond the precinct of the palace ol

The Delhi Urdu Akhbar improved its prospects in the four year interval
(1844-1848) from the circulation of 69 copies to 79 per issue. Income and
expenditure were, however, shown as having declined by 50 per cent.,
probably due to unrecovered subscriptions and consequent retrenchment. The
paper was run by Maulvi Mahommad Baqar and Moti Lal, a Kashmiri
Pandit. Apart from the general information published in this paper, a number
of letters appeared against Jafar Ali, the Shia Arabic teacher of Delhi College,
who was condemned as inefficient and thoroughly unfit for this job. A single
sheet of lithographed paper, the rate of subscription was Rs. 2 per month.?

(Detail in chapter 4)

The Mazhar-ul-Haq edited by Sheikh Imdad Hussain was said to be owned
by the proprietor of the Urdu Akhbar and borrowed freely from its columns. It
was described as the organ of the Shia sect but in the four year period it had

become so enfeebled as to be on the verge of closing down. The Urdu Akhbar

L History of Indian Journalism, Page: 58.
2 .
. Ibid.



press also issued a small weekly. The Fawaid-Ush-Shaigeen, edited by
Parbhu Dayal which was an Urdu version of the Government gazette. It also
published questions and answers for the benefit of the candidates for the
Munsif’s examination. Newly started and with a circulation of 110, it was

described as having bright prospects.'

The Delhi College too, like the Agra College, engaged in the publication of a
newspapers and periodicals. The newspaper was the Qiran-us-Sadain edited
by Dharm Narain, Senior Scholar of the English Department of the College.
The paper dealt mostly, with current events while scientific and literary
articles were purveyed in three magazines the Urdu magazine, Mohibb-i-
Hind, the Fawaid-un-Nazereen, and Tohfat-ul- Hadaiq-and all were printed

at the Matba-e-Uloom press.2

The college authorities do not seem to have been happy about association with
the press and directed its removal from the college premises. The nevertheless,
supervised the four publications already mentioned. The Maulvi’s of the
Arabic Department were to scrutinise all matters published in the periodicals
and could delete any passage if was objectionable according to them. After
publications a copy of the weekly was to be forwarded to J.P. Gibbons,
member of the local committee, and a copy of each of the periodicals to

Taylor, officiating Secretary of the Committee, for scrutiny.

A Persian paper, Sadig-ul-Akhbar, published in the Dar-us-Salam Press,

Delhi, was described as having limited circulation. (Detail in Chapter 4)

1 .
. Ibid.
2 Hindustani Akhbar Nawesi Company ke Ahad me.



Bareilly’s First newspaper, Umdut-ul-Akhbar was published in 1847 by Mr.
Trigger, Superintendent of the Bareilly School, from the press owned by him
of the same name. It was supported by the students and the staff of the school
which was a govt. institution, as well as by eminent persons of the town and
neighbourhood. The paper was edited by Maulvi Abdur Rahman and later by

Lachman Parshad.

In Bareilly too there seemed difficulties about controlling other publications
issued from the press and there were repeated warnings from the government
as well from the committee of control to the conductors of the press and the
paper insisting them for avoiding controversial subjects and provocative
writing generally. The official report of 1848 complained carelessness in the
selection of material for publication and the adoption of the tone (bordering on
slang) which was calculated to give wrong message to educative natives. The
publication of police reports and local gossip was described as out of place in
a publication associated with the govt. institution. The following examples are

given:

1. An attempt to ridicule the notion of the British being expelled from
India is so imperfectly developed that it leaves room for misconception.

2. An article discusses the inconsistence of allowing widowers to remarry
while widows are forbidden to do so and refers to a particular case in which a
widow has been led astray.

3. An article on the comparative excellence of Delhi and Lucknow Urdu
is objected to on the ground that it contains undesirable phrases and modes of

expression.



A paper confined to current news, Jam-e-Jamshed, began publishing weekly
from Meerut in 1847. Edited by Babu Shivchandra, it was said to be well
produced with an average circulation of 100 copies per issue.

Special interest attached to the publication of the first three Banaras
newspapers; of which two were published in the Nagari character although the
language was Urdu .They reproduced the entire observations of the Assistant
Secretary to the govt. in his report on the north Western Provinces Press for
1848:

“At Banaras three weekly papers are published- one in Urdu and two in the
Nagree character.”

Sudhakar Akhbar, Banaras: - The Sudhakar Akhbar was lithographed in the
Nagree character, but partakes more of Urdu in its language than of Hindi the
article with which the paper is commenced, generally dealt with some
subjects of interests, being the only portion which is written in the latter
language. It was printed at the Sudhakar Press, by Pandit Ratneshar Tiwari,
and it was said to have a circulation of 50 copies taken by Hindus, 22 by
Europeans and 2 by Muslims. The receipts at one rupee per month are stated
to be Rs. 74, and the monthly expenditure Rs. 50.

Banaras Akhbar: - The two remaining papers were published by the same
individual, Baboo Raghonath Fatteh, and issued from the Banaras Akhbar
Press. The Akhbar was lithographed in Nagree, although the language was
Urdu. The editor usually gives in each issue some translation from Sanskrit
books on law, etc. but besides this the paper contained little more than local
news, and such as is gleaned from other papers. The receipts at one rupee per

mensem are reported to be Rs.44



Banaras Gazette: - The Banaras Gazette, in Urdu, is so badly lithographed
that it was often scarcely legible. It supplied the current news, but little else.
The monthly charge was one rupee while the total expenses of the press were
declared to be Rs. 99-8-0, as noted below, which would give a monthly loss
upon the two papers of Rs. 29-8-0. But this may in some small degree be
diminished by charges for advertisements.

In Shimla too Sheikh Abdullah started the first weekly paper lithographed in
Nagari character- the Shimla Akhbar. The 1848 report described the paper as
very well got up but referred to the script as “clumsy” and explained that it
was used to induce the Rajas and other residents of the hills to patronize it,
Hindi being the language in general use. It was described as a carefully edited
paper with interesting articles. Hindus subscribed to as many as 22 copies,
Europeans 8 while 20 were distributed free of charge. The monthly income
was Rs. 30 and expenditure Rs.40.

In the following year (1849) three papers closed down. The Syed-ul- Akhbar
of Delhi, the Tohfat-ul-Hadaiq and the Shimla Akhbar. There was a general
complaint of declining circulation. The Agra College paper the Akhbar-ul-
Hadaig complained about the little support given to it by the people despite
the useful knowledge purveyed by it. A complaint from the editor was against
the high postage rates. The Delhi College newspaper and journals fared badly.
One of the latter closed down and the newspaper threatened to go the same
way.

The report for 1850 contained certain general observations. The Banaras
Akhbar received special mention for the scurrilous language employed by the

editor and disappointment was expressed that the circulation of paper declined



to 26. It was acknowledged, however, that all other people observed the
proprieties of language but it was remarked that:

“As tests of the state of opinion amongst the native community, as a means in
any way of enabling govt. to look upon its own measures from a native point
of view, or as medium of communication of their wants and wishes by the body
of the people to their rulers they appear utterly valueless.”

Two newspapers ceased publication- the Delhi Mazhar-ul-Haq and Fawaid-
Ush-Shaiqeen. No mention is made of the Banarasi Choundroday but the
presumption is that it continued its publication as it catered especially to the
Bengali community in Varanasi and was published in their language.

In the official report for the next three years, special mention was made of the
allied publication from Varanasi, Aftab-e-Hind (Urdu) and Kashi-Varta-
Prakashika (Bengali), Published by Kashi Nath as well-conducted periodicals
containing ably written articles. Likewise Sada Sukh Lal’s twin papers
published form Agra, Noor-ul-Absar (Urdu) and Boodi Prakash (Hindi) were
acknowledged to be well conducted and a tribute was paid to the editor for his
knowledge of English, the simple Urdu of the first paper and the pure Hindi of
Boodi Prakash.

The papers in the first palace (Noor-ul-Absar) were published at Agra where
they have no less than eight rivals to compete with. Secondly, though current
news is given to interest the general reader, the papers are intended more
especially as tools for the introduction into schools of a supply of useful
information. Thirdly, the bona fide subscription to the Urdu paper at least fully
comes up to and even exceeds the average of that of other journals in the

provinces the only expectations being two or three papers conducted from



large cities without any rivals. Lastly the heaviness of the postage duties
necessarily confined the circulation of every periodical to such readers as
could be found in the immediate vicinity of publication-this was more in the

case of Hindi press.

&er‘;%’ v \J‘«/ :
=" - -:’JIU"ijthw -7

a ,_,Ih-‘..(U’. J'-;" U/L ;

(5= .,wm‘f/x:j’(‘/ "-_"

& 3.7

Mention was also made of the Kooh-e-Noor as a paper well produced and
conducted on principles advocated by the government. On 14th January 1850,
Munshi Har Sukh Rai started this weekly Kooh-e-Noor, which had a

remarkably high (for those times) circulation of 350 copies.



The Malwa Akhbar of Indore was favourably noticed for the intelligence it
published on the neighbouring States gathered at first hand by the editor
Dharm Narain. It was published under the patronage of Maharaja Holkar and
Sir R.N.C.Himolton. The Sudhakar Akhbar of Varanasi was described in 1853
as its ranking was very high among Indian Journals of the provinces and was
very well worthy of encouragement and support.

Two Delhi newspapers were noticed for their scurrility:

Noor-e-Magharbi was described as liberal in its abuse on covenanted
servants.

Delhi Urdu Akhbar, was described as a scurrilous print which abounded in
personalities and covert attacks on native gentlemen of respectability who
differed from the editor in his religious views

“Among the dead and dying newspapers were mentioned the Fawaid-un-
Nazereen published under the auspices of Delhi college professor which
ceased publication in 1853 and Qiran-us-Sadain, an allied paper whose
circulation was reduced to 14. The list for 1953-54 showed the Zubdat-ul-
Akhbar published in Persian from Agra from 1833 and edited by Wajid Ali
khan for 20 years continuously, as having been abolished.

Chashma-e-Faiz of Sialkot was mentioned for the first time as having been
saved from ruin by the pecuniary assistance given it by the local Assistant
Commissioner. Among the other paper which began their publication during
this period can be mentioned the Huma-Bay-Bahar of Munshi Diwan Chand
from Lahore.

A scrutiny of newspaper lists compiled and published in 1850, 1853-54 and

1858 reveals some interesting facts. There were 28 newspapers in 1850 of



which 15 are extant in 1853. The 1853 list has 35 papers including the 15
carried over from the 1850 list. The 1858 list shows 12 publishing newspaper
all the 12 was edited by Muslim.

Comments on the character and content of the newspapers make interesting
reading. Throughout there was anxiety on the part of the authorities to
encourage and foster the publication of book and periodicals which will bring
enlightenment to the mass of people. Lack of interest in political matters and
the exclusion of public grievances from the press in repeatedly deplored. In
the 1851 report an instance is cited to illustrate the limited character of the
press in its function of representing public opinion. In the summer of 1850
legislation was enacted for levying tools on the high roads which the public is
said to have resented particularly as it was thought that the maximum rate
provided in the act would be imposed on all roads. There was no reference to
this public resentment in the press. The reporting official suggests a remedy:
“May I venture to suggest (the idea may be utopian) that perhaps if native
newspaper were established under superintendence and from our side the way
was led to proper allowable discussion on matters affecting native interest,
some response might be elicited from theirs. And if indeed the subject
community could offer no suggestions which might be deemed worthy of
notice, yet at least something would be gained if merely their prejudice could
be learnt whilst we, thus in possession of their misapprehensions might on our
part offer some explanation.”

Again in 1852, the report complains that newspapers are no indication of the
trend of public opinion. The writer comments on the over caution of editors in

discussing political subjects and regrets “that this barrier to all



communications of wants and wishes should exist in the native character and
that a legitimate outlet for the expression of public opinion should be thus
guardedly closed”. Paradoxically enough however there is a complaint in same
report of “misuse of the editorials chair” by two editors. In one instance the
editor preferred a complaint against the local administration for summoning
him for giving evidence as a witness in a case. In the second instance the
editor was said to have published certain libellous article against a Tahsildar
for which he was imprisoned for two months. It is not a surprise, in the
circumstance, that editors were cautious about engaging in political
controversies and erred on the safe side of keeping them out of the columns of
their newspapers altogether. It must be remembered that the public demand for
newspapers was limited and even such demand as there was not be fully
exploited without postal concessions and that newspapers had to depend on
direct or indirect aid from government in order to keep alive.

There were other factors peculiar to the press in the North West Provinces.
There were the two communities. Persian (till 1836 the court languages) and
Urdu were the current languages. The Hindus were anxious to have the
Devanagari script accepted and a judicious agitation was carried on for its
adoption as an alternative script. Raja Shiva Prasad, who was in the
Educational Department, directed his efforts towards evolving a common
language for Hindus and Muslims which could be written in either script
(Persian or Nagari) the Banaras Akhbar which was published under the
patronage of Raja Shiva Prasad was lithographed in the Nagari script. Official
reports of the time ascribe the failure of the Shimla Akhbar to its being

published in the “clumsy” Nagari script. The social atmosphere seemed to



have been such that the mildest controversy on subjects such as the
comparative superiority of Delhi and Lucknow Urdu and criticism of the
practice among Hindus of not permitting widows to remarry were likely to be
misunderstood. The concept of the freedom of the press so ably propounded
by Raja Ram Mohan Roy in Bengal in 1823 just did not exist in 1853 in the
North West Provinces.

The progress of Urdu Journalism up to 1853 has been traced in earlier pages.
During this period the means of communication were very limited and for the
most part, the editors had to depend upon their own resourcefulness in putting
together material for publication. There was no uniformity of language or
style. The choice of subjects and the method of presentation were invariable
matters of individual taste and predilection, but a heavily ornamented, pseudo-
literary style abounding in metaphorical expressions and rhyming sentences
was most popular, especially with the journals publishing from the U.P except
to some extent in the Punjab, Politics did not attract much attention. In fact,

the Journalism of this period was predominantly individual in character.
3.2.3 Urdu Journalism after the Revolt of 1857:

The introduction of lithography in 1837 gave a great flip to the growth of Urdu
Journalism. The number of Urdu Journals increased rapidly after the rebellion
of 1857. The Urdu Press which emerged after the great rebellion was
comparatively restrained in dealing with public and political affairs.

The emphasis noticeably shifted to a utilitarian type of Journalism.
Educational matters and historical and scientific information were now more

in demand. The people evinced growing interest in western knowledge. This



was perhaps a natural trend after the great shake-up. The changed political
climate had its effect on the language also. It came nearer to everyday speech.
The number of Journals which made their appearance during this period is
very large. The important onse were the Awadh Akhbar (1858), the scientific
society magazine (Aligarh) and Sir Syed Ahmad Khan’s Tahzeeb-ul-Akhlagq
(Aligarh). The main centres of publications were Lahore, Delhi, Lucknow,
Agra, Aligarh and Meerut.

It might interest the leader to know the names of some of the many papers
which came out during the first thirty years of this period (1854 to 1884) from
the chief centres of journalistic activity. From Delhi came out: The Sadig-ul-
Akhbar (1856), The Akmal-ul-Akhbar of Munshi Behari Lal Mushtaq
(1866); the Nasir-ul-Akhbar (1873), the Nusrat-ul-Akhbar and the Nusrat-
ul-Islam of Maulvi Nusrat Ali (1873); the Mufeed-e-Hind and the Kair-
Khah-e-Hind both of Munshi Maha Narain (1875); the Meer-e-Darakhshan
(1875); the Safeer-e-Hind of Munshi Bulaq Das (1876) the Rekhti Akhbar of
Munshi Maha Narain (1881); and the Akhbar-un-Nisa of Maulvi Syed
Ahmad the famous lexicographer, which had the distinction of being intended
for women readers (1884).

From Lucknow came out, in 1858, the Awadh Akhbar of Munshi Nawal
Kishore, one of the most enterprising publishers in Northern India; the Bharat
Patrika of the Anjuman-e-Awadh (1862); the Kaukab-e-Hind (1871); the
Muraqqa-e-Tahzeeb (1874); the Akhbar-e-Tamannai of Munshi Puran
Chand (1875); the Anwar-ul-Akhbar of Mohammad Tej Bahadur (1876); the
Awadh Punch of Munshi Sajjad Hussain (1877); the Musheer-e-Qaisar of

Munshi Ghulam Mohammad Tabish (1879).



Meerut came out with several papers; the Akhbar-e-Aalam of Wajahat Ali
khan (1861); the Najm-ul-Akhbar of Maulvi Mohammad Hayat (1863); the
Lawrence Gazette of Syed Jameeluddin (1864); the Shana-e-Hind of
Maulana Shaukat Hussain (1883).

From Lahore were published the Punjabi Akhbar (1865); the Akhbar
Anjuman-e-Punjab (1870); the Akhbar-e-Aam (1871); the Aftab-e-Punjab
with Dewan Boota Singh as proprictor and Munshi Fageer Mohammad as
editor (1873); the Delhi Punch of Munshi Nithar Ali Sohrat (1880); the
Reformer of Nathu Ram Anand (1882); and Rafeeq-e-Hind of Munshi
Moharram Ali Chishti.

By 1887, there were three Urdu dailies in circulation viz, the Awadh Akhbar
(1858); the Rozana Akhbar and the Paisah Akhbar 1887. The Awadh Akhbar
also published cartoons by Wazir Ali Shaug and Ganga Sahai. This journal
commanded considerable influence. The opinions of Kooh-e-Noor (1851), the
Akhbar-e-Aam (1871) and the Awadh Punch (1877) were also valued by the
public and the officials.

In the earlier years of this period, Sir Syed Ahmad Khan and Swami Daya
Nand introduced reformist trends in their respective communities and these
trends gradually nurtured political consciousness. The Tahzeeb-ul-Akhlag
represented a landmark in Urdu Journalism. No Urdu paper before or after it
influenced, in such measure the opinion of its readers on such a wide range of
questions-social, religious and educational. As a relentless critic of the social
stagnation and religious orthodoxy of the Indian Muslim, it generated a storm
of opposition which was represented by a number of reactionary papers like

the Noor-ul-Afwah and the Noor-ul-Anwar of Kanpur. The articles of the



Tahzeeb-ul-Akhlag have gone into several editions in book form in later
years. Politics, history education and religion began to find more and more
space in the Urdu Press. Though the Urdu Papers generally, followed a loyalist
policy they did not lag behind voicing popular demands and sentiments. Some
of the important public affairs of the period were the North West frontier
policy, Russia, Germany, home politics, Civil Service Competitions, educated
unemployment, resentment against income tax etc. murders of Indians by
European and their insistence on subordinates appearing before them
barefooted, also elicited adverse comment. The Albert bill agitation also

touched the Urdu Press.
3.2.4. Urdu Journalism in early 20" Century:

In the beginning of 20" century there were about seventy Urdu Journals being
published more or less regularly? In the 19 century, the Urdu Press beat
Hindi by its numerical strength, but within two decades of 20" century, the
position was reversed so that in 1921, the total number of Urdu Journals was
151, and there were 175 Hindi journals in circulation. Most of the Urdu
Publications were weekly or fortnightly. In 1902, three Urdu dailies, viz, the
Awadh Akhbar (1858) and Paisa Akhbar (1887) and the Sulah-e-Kul were
being published. The appearance of the Indian national Congress (1885) and
the Muslim League (1905) on the Indian political scene lent force and
direction to nascent National consciousness. The Urdu Swarajya (1907) from
Allahabad had a Nationalist policy. On June 1st, 1912 Maulana Abul Kalam
Azad launched the weekly Al-Hilal. Welcoming the Al-Hilal, Maulana

Mohammad Ali wrote in his the weekly Comrade:



“We can well understand the enormous labour and expense that Maulana
Abul Kalam Azad, its talented editor, must have gone through before
launching this weekly journal. It strikes a new line in journalism by including
pictorial illustration as a permanent feature in its columns. The adoption of
the Turkish type, though not exactly an innovation is a welcome departure
from the obsolete methods which in spite of their clumsiness and tedium still
retain a paralyzing hold on the Urdu Press of the country. Literary and
scientific discussions and Muslim educational affairs will have a permanent
space assigned to them, beside the regular presentment of the state affairs in
Turkey, Persia, Morocco and the Islamic World in general.””

Mahadeo Desai commenting on this in his brief biography of the Maulana
writes:

“This note of welcome does not indeed make any mention of the policy of the
journal but the reason is obvious. The policy of the Comrade then followed the
lines of the Aligarh School of thought, and anyone who started with the
ambition of checking the prevailing current could not expect to find favour
with it........ The Al-Hilal made its influence felt within a few weeks of its
birth. Within six months its circulation had reached the figure of eleven
thousand- a considerable figure if we remember that the annual subscription
was rupees twelve and the bulk of its readers were Musalmans. The flutter that
it had succeeded in creating in the loyal and reactionary dovecotes may be
measured by the fact that Sahibzad Aftab Ahmad Khan and others started an
agitation against it and they partially succeeded in affecting its circulation in

Calcutta, obviously because there were few in Bengal who could follow its

' . Maulana Abul Kalam Azad, Page:27.



classical Urdu. But its influence in the United provinces steadily increased,
and such was its popularity that study circles were formed where scores of
people assembled together to hear the paper read out to them.

The Al-Hila not only made secret of its political objective, but took a bold line
in matters, social and religious. There were riots in Ayoedhya in 1913, arising
out of the usual dispute over cow-slaughter, and the Maulana boldly told the
Musalmans that there insistence on the right of cow-slaughter was far from
conducive to communal peace. His view was so strange in those days that his
intimate friend Hakim Ajmal Khan fell afoul of him and carried on a bitter
controversy with him. It was only in 1920 that the good Hakim Sahib saw his
error, confessed it to Maulana, and became an enthusiast in the matter, like the
Maulana himself. Maulana Mohammad Ali Jauhar too was one of his strong
opponents and critics. The influence of the paper was felt not only in India but
abroad, the later European events so conspired that even its bitterest critics
were convinced of the wisdom of the line taken up by the Maulana.”

Maulana Azad wielded a powerful pen and had the courage of his conviction.
On April 7" 1915, the Bengal Government expelled him and he was jailed at
Ranchi until the beginning of 1920.

A contemporary of the Al-Hilal was the Madinah, also founded in 1912, at
Bijnor, under the editorship of Hamidul Ansari. This Journal led a significant
role in the politics of the country and considerably influenced Muslim public
opinion.

In the same year Maulana Abdul Bari Sahab established the Hamdard at
Lucknow. Maulana Ali shifted the Comrade to Delhi and the Hamdard

commenced its publication. Both the Comrade (English) and the Hamdard



edited by Maulana Mohammad Ali were powerful exponents of the Muslim
Nationalist cause marked by his individuality and the editor filled the columns
of the two papers with rigorous exhortations from his tireless and trenchant
pen. Frequent prosecutions and protracted periods of detention of the editor
resulted in irregular publication, but they did not damp the political fervour of
the editor who went to reason to come out again and write with renewed
vigour. S.S. Nigam brought out the weekly Azad from Kanpur.

In the year 1913, the Patna Akhbar was brought out under the editorship of
Haji Sajjad Jan. It was a weekly. In the same year the Ittehad and the star of
India were brought out from Patna. In 1913 Maulana Abul Kalam Azad started
another paper Al-Blagh.

With the broke out of World War I, restrictions on the Indian language press
were tightened and no fresh enterprise appeared noticeable till 1919, when the
Haqgeeqat was brought out from Lucknow and the Pratap from Lahore. Both
were dailies. The first issue of the Pratap came out on March 30" 1919, under
the editorship Mahashe Krishna. The Punjab was politically disturbed at the
time. The agitation against the Rowlett Bills was gaining momentum.
Gandhi’s call for passive resistance was taken up by the press. The Pratap also
joined the opposition. The government promptly suppressed it after a brief
resistance of barely ten days, and Mahashe Krishna, its proprietor/editor, was
arrested on April 18" 1819. The Pratap reappeared in February 1920, but its
security was forfeited a couple of Months later. Between 1919 and 1936, it
was suppressed a number of times. Its securities were forfeited in 1919, 1930
or 1932. It did not fare any better during the unionist regime. Gradually, it

leaned more towards communalism.



In 1920, Lala Lajpat Roy started Vande Mataram under the editorship of
Sardar Mohan Singh Sawhney. It was a popular newspaper but it ceased its
publication after the death of Lala Lajpat Roy. It was later in irregular
publication from Delhi.

The Zameendar, founded by Maulana Zafar Ali khan was a pioneer effort in
the field of Urdu daily journalism. It followed a completely nationalist policy
and weathered many storm of repression.

The Milap was founded on April 13™ 1923, by Mahashe Khushal Chand.
Before launching the Milap, Mahashe Khushhal Chand was editing the Arya
Gazette, an Arya Samajist weekly. The Milap and the Pratap were in fact
organs of the Arya Samaj, the former representing the views of the collage
section and the latter of those of the Gurukul section. But both these papers
sided with the nationalist forces. The Milap followed a policy in substantial
agreement with the policies of the Congress. It was subjected to the usual
repressive measures of forfeiture of securities, searches and CID vigilance.
The Milap gave unstinted support to the Khilafat movement but it criticised
the communal award. It condemned the agitation for the boycott of legislature
by the Congress and opposed concessions to the Muslim League.

There were several forfeitures of security in the case of Milap. Its editor
Chaudhry Gauri Shankar was at one time arrested. Shri Ranbir, who was now
the managing editor of the paper at Delhi, had close association with
revolutionary movement. The activities of the revolutionaries, therefore
figured prominently in the Milap. Shri Ranbir was sentenced to death in the
Governor shooting case, but the Lahore high Court acquitted him. Just before

the partition the Milap ran in to serious trouble. Its offices were several times



raided by riotous mobs. The godown and the block making department were
set on fire and Shri Ranbir was stabbed but survived. The paper had to
suspend publication for about a month and a half.

In 1923, Swami Shardhanand founded the Tej at Delhi with Deshbandhu
Gupta as its managing director. It was being published under the editorship of
Shri Jamna Das Akhtar. The Tej Consistently followed a nationalist policy. It
had also worked to eradicate social evils.

About 1925 and 1926 the two Urdu Dailies, the Siasat and the Inquilab
appeared. These papers were completely communal in outlook, and eventual
aligned them with the Muslim league.

In 1925, the All India Shia Conference brought out the Srafraz from Lucknow.
The same year the Jamiat Ulama-e-Hind launched the Al-Jamiat under the
editorship of Maulana Mohammad Osman.

To meet the demands of the Sanatanist Goswami Ganesh Dutt brought out the
veer Bharat from Lahore in 1928. Like other language dailies it too joined the
struggle for freedom and threw open its columns to the Congress. In the
lifetime of Madan Mohan Malavia it was practically under his influence and
followed whatever policy he persuades in politics. It was also gagged once or
twice and its securities forfeited. When the Muslim League agitation grew, the
Veer Bharat took up the cause of the Hindus.

In 1930, R.R. Malihabadi and S.M. Usmani founded the daily Rozana Hind at
Calcutta. In 1936 Mohammad Usman Azad brought out the daily Anjam from
Calcutta.

Between 1931 and 1937, a large number of periodicals appeared. Shri Deena

Nath brought out the Rahbar from Srinagar in 1931 and Sri Khalil Badar



brought out the Al-Hamra from Bhopal in 1936. An important weekly which
started its publication during this period was the Riasat under the editorship of
Sardar Diwan Singh Maftoon. It was concerns itself mainly with the Indian
states. In 1936, Sardar Gurbax Singh started Preetlari, an Urdu monthly, which
had constructive socialism as its policy. Lately this journal has aligned itself
completely with the policies of the communist party.

In 1937, Khushtar Garami brought our Beeswin Sadi from Delhi. In 1938, the
Urdu dailies in circulation in the Bombay presidency included the Khilafat, the
Hilal, the Al-Hilal and the Ajmal. The Khilafat, the mouthpiece of central
Khilafat committee, was the oldest of these but by 1938, it had aligned itself
with the Muslim League. The three others did not belong to any political
group and institution but were owned by private individuals. The Hilal was a
strong advocate of the Muslim league while the Ajmal was on the side of the
Congress.

Among the periodicals, the Khatoon, the Musawwir, the Sarosh, the Tanveer
and the Subh-e-Ummeed were prominent. The Tanveer was edited by Asgari
Begum Sahar and the Subh-e-Ummeed was edited by Shri Abdul Hamid
Babri.

Other journals in existence at this time were the Deen-o-Dunya, The Sidq, the
Malvi, Paras etc.

This decade in the history of Urdu Journalism marked the birth and growth of
a large number of literary magazines like Adabi Dunya (Lahore), The Adab-e-
Lateef(Lahore), the Humaun (Lahore), The Shahkar (Lahore), The Saqi

(Delhi) etc.



In 1939, Usuf Dehlavi brought out the Shama, a monthly, from Delhi. The
journal had a very good circulation now. Its main appeal remained its
exposure of personal details about film stars and others.

In the same year, the Hindustan daily began to publish from Bombay. It was
owned by Ghulam Mohammad Khan and edited by Raja Saeed. Another daily
to start publication from Bombay in 1939 was the Inquilab-e-Jadeed edited by
Abdul Hameed Ansari.

The important journals being published in Bihar at this time were following:
Alliham (Sasaram), Alaeen (Bihar Sharif), Al-lkram (Bihar Sharif), Al-Haq
(Siwan), Arsh (Monger), Al-Adl (Patna), Al-Muddahir (Patna), Baibak
(Patna), Panch (Bihar), Taj (Gaya), edited by Shri Jagadiswar Prasad, M.L.A,
Fitrat (Rajgir), Nadeem (Gaya), edited by Anjum Najeeb (Phulwar Shreef),
Aftab (Purnea), Hosn-o-Ishq (Dehri) edited by A. Qaium Ansari, Mojallah
Salafia (Darbhanga).

After 1940, nearly a dozen daily, weekly and monthly journals started their
publication from Patna.

The Ajit was started in 1940 from Lahore. It claimed to be the spokesman of
the Sikh Community and had the blessings of Akali Dal. After the partition, it
was dominated by Giani Kartar Singh and his group. Even when Giani joined
the Gopichand Ministry, his influence on the editorial policy of the paper
continued though now and again differences between the Minister and the
editor were visible. The Minister opposed the demand for the formation of a
Punjabi-speaking province and this policy was supported by the paper. The
paper was critical of Master Tara Singh for as long as Giani Kartar Singh

remained a member of the Punjab cabinet. After he left the Ministry the paper



changed its policies and supported a demand for Punjabi-speaking province.
Its policy at present continues pro-Akali and anti-Hindu where keeping the
interest intact on the Sikhs clash with those Hindus and anti-Congress and
anti-government as far as possible.

In 1942, the Prabhat was brought out from Lahore under the editorship of Shri
Nanak Chand Naz. It was the first paper in the united Punjab to be started on a
cooperative basis by working journalists. It followed an independent policy
but was conservative and inclined to favour the Hindu cause from the very
beginning. The Prabhat was an independent pro-Congress paper till it was
purchased by Master Tara Singh who owned it and directed its policies.

In 1942, Syed Nazir Haidar founded the Sada-e-Aam at Patna. The Nawjawan
weekly from Patna was an educational journal. The Sathi daily was founded
by Suhail Azimabadi who himself edited it for two and half years and then
passed it on to Ghulam Sarwar and Wilayat Ali Shah. An Urdu edition of the
people’s war published by the communist party of India the Naya Zamana
appeared from Bombay in 1942.

In 1945 the Qaumi Awaz was founded by Jawahar Lal Nehru at Lucknow.and
was edited by Hayatullah Ansari, formerly editor of Hindustan of Lucknow.
Chaudhry Khaleeq-uz-Zaman brought out the Tanveer in the same year.

The partition affected the Urdu Press in the Punjab and large number of
journals were uprooted Lahore, the nerve centre of all popular activities, was

lost and most of the Urdu papers found a home in Delhi.

sk sk sk st s sk s sk sfe sk sk s s sk st s sk sk st sfe sk ke sk sfe sk st s sl sk st s sk sk sk sfe sk sk s sk sk st s sk sk sk s sk sk s sk sk skoskeoske ke sk sk skeskok ok



