CHAPTER 2

A BRIEF HISTORY OF NEWS
AGENCY JOURNALISM



A BRIEF HISTORY OF NEWS AGENCY JOURNALISM

2.1 AGENCE HAVAS (CALLED AGENCE FRANCE-PRESSE):

The Agence Havas was established in Paris in 1835.As early as 1825 its founder,
Charles Havas had organized a bureau for the sale to private subscribers of news and
articles translated from various languages. The first European news agencies were
mostly privately owned by and often like Havas. The history of Havas may be traced
to its founder, Charles Havas, a former supply officer in Nantes who, from a very

early age, recognized the importance of information as a commodity.

While working as a banker and importer in the international cotton trade, Havas
gained exposure to the governmental business of translating foreign newspapers,
becoming co-proprietor of the newspaper Gazette de France from 1813 to 1815.
When Louis-Philippe proclaimed freedom of the press in 1830, Havas was convinced
that the traffic of news could be organized and made public. In 1832, Havas founded
Bureau Havas in Paris to supply the rapidly growing number of French newspapers
with translations of foreign publications. In 1835, he added the service of translating
French publications for foreign newspapers and the burecau was renamed Agence
Havas, an international press agency from the onset, the agency recognized the
importance of being the quickest to supply news to the press and was constantly
exploring new methods of transporting information, from carrier pigeons to the
electric telegraph. Moreover, Havas founded his company with a belief in cooperating
with the government to gain financial support, avoid conflicts, and have exclusive

access to governmental information.

This status as official government supplier of news both facilitated the company's
enormous success over the following 150 years and caused much corruption,
exploitation, and public mistrust of the media until the end of World War II. In 1851,
in addition to operating a successful press agency, Havas founded the first publicity
agency in France. Despite the limits imposed upon the press under the Second
Empire, Havas prospered during the great commercial and industrial expansion of the

cra.

The company's success and power stemmed from the faith that the French

government, business community, and press had in its services, as well as from its

Page | 32



expansion into newspaper circulation, improvements in the telegraph, and the
Increasing importance of public opinion. In 1862, Auguste Havas finalized an
agreement with the Minister of the Interior to make Havas the exclusive diffuser of
official news. During this time, Paul-Julius Reuter, a former employee of Havas,
opened a press agency in London, and another former Havas worker, Bernhard Wolf,
opened a similar office in Berlin. By 1856, Havas, Reuter, and Wolf had signed an
accord to exchange information and cooperate to exploit future markets, while still

retaining monopolies in their respective regions.

Following attempts by German statesman Otto von Bismarck to retain control of the
German-language press, Havas, Reuter, and Wolf signed a new agreement in 1869,
establishing new geographic domains for each agency. Wolf controlled Austria,
Scandinavia, and Russia, and Reuter covered England, Holland, and their
dependencies. France, Italy, Spain, and Portugal became the domain of Havas. Reuter
expanded into Australia, Egypt, the Antilles, and the Far East, while Havas
established itself in South America and Indochina. Since 1867 when the transatlantic
telegraph cable linked London and New York, the United States was declared neutral,
with each agency establishing relationships with clients and collecting news

independently.

Each agency signed a separate accord with the American Associated Press. The three
agencies retained close ties to one another to discourage the foundation of
competition. During the Franco-Prussian War, the exchange of news between Havas
and Wolf took place through Reuter in London. With the siege of Paris by the
Prussians, Auguste Havas installed himself in Tours, and Havas Paris depended upon
Gambetta's hot air balloons to communicate the news of the besieged capital to the

rest of France and abroad.

The Prussians released falcons to intercept the messenger pigeons used by Havas
Paris to get news from Tours. During the Paris Commune of 1871, the insurgents took
control of the Havas dispatches. Auguste Havas returned to Paris immediately after
the Commune fell. By this time, 24 of 164 parts of Havas's press agency division
were controlled by Auguste Havas and his son. The remaining divisions were in the
hands of industrialists, politicians, and businessmen, whose connections played a

large role in Havas's success.

Page | 33



In 1862, Auguste Havas finalized an agreement with the Minister of the Interior to
make Havas the exclusive diffuser of official news. During this time, Paul-Julius
Reuter, a former employee of Havas, opened a press agency in London, and another
former Havas worker, Bernhard Wolf, opened a similar office in Berlin. By 1856,
Havas, Reuter, and Wolf had signed an accord to exchange information and cooperate
to exploit future markets, while still retaining monopolies in their respective regions.
Following attempts by German statesman Otto von Bismarck to retain control of the
German-language press, Havas, Reuter, and Wolf signed a new agreement in 1869,
establishing new geographic domains for each agency. Wolf controlled Austria,
Scandinavia, and Russia, and Reuter covered England, Holland, and their
dependencies. France, Italy, Spain, and Portugal became the domain of Havas. Reuter
expanded into Australia, Egypt, the Antilles, and the Far East, while Havas
established itself in South America and Indochina. Since 1867 when the transatlantic
telegraph cable linked London and New York, the United States was declared neutral,
with each agency establishing relationships with clients and collecting news
independently. Each agency signed a separate accord with the American Associated
Press. The three agencies retained close ties to one another to discourage the

foundation of competition.

During the Franco-Prussian War, the exchange of news between Havas and Wolf took
place through Reuter in London. With the siege of Paris by the Prussians, Auguste
Havas installed himself in Tours, and Havas Paris depended upon Gambetta's hot air
balloons to communicate the news of the besieged capital to the rest of France and
abroad. The Prussians released falcons to intercept the messenger pigeons used by
Havas Paris to get news from Tours. During the Paris Commune of 1871, the
insurgents took control of the Havas dispatches. Auguste Havas returned to Paris
immediately after the commune fell by this time, 24 of 164 parts of Havas's press
agency division were controlled by Auguste Havas and his son. The remaining
divisions were in the hands of industrialists, politicians, and businessmen, whose
connections played a large role in Havas's success. (Unesco, (1953) news agencies
their structure and operation, Unesco by the united nations educational, scientific and

cultural organization 19, avenue kleber, paris-16 printed by gorges lang, paris. P.36)

Page | 34



2.2 REUTERS: HISTORY UP TO THOMSON

Reuters was founded in 1851 by Paul Julius Reuter, born Israel Josaphat a German
who started publishing a newssheet in Paris in 1849 (Read, 1992). When the Paris
venture failed, he moved to Aachen, a German city close to the borders of the
Netherlands and Belgium. There he opened the Institute for Promotion of Telegraphic
Dispatches, and used the newly opened Berlin Aachen telegraph line to send news to

Berlin.

The Paris Brussels news was still sent by train, however, as there was a 122 km gap in
the telegraph line between Aachen and Brussels. Reuter saw an opportunity to
expedite the news service between Brussels and Berlin by using homing pigeons to
bridge that gap, a device that he probably learned about at Agence Havas in Paris in
1848. The French Agence Havas was the first news agency in the world, and for a
long time (until it became the government-sponsored Agence France-Presse, served as
a model for Reuters. In 1851, Reuter moved to London. The Submarine Telegraph
Company had failed to lay an undersea telegraph cable from Dover to Calais in 1847

and again in 1850, but its 1851 attempt was promising success.

Reuter established an office called Submarine Telegraph in October 1851, a month
before the opening of the Channel cable, and negotiated a con-tract with the London
Stock Exchange to provide stock prices from the continental exchanges in return for
access to the London prices, which he then supplied to stockbrokers in Paris. In 1857
he became a British citizen. In the same year the British Foreign Secretary awarded
him the privilege of receiving copies of Foreign Office telegrams from India, thus
providing Reuter with the opportunity to dispatch non-economic news as well. His
first scoop was probably the full text of Napoleon III's speech in Paris - telegraphed to
London as it was being delivered (Read, 1992: 25). Reuter's company was concerned
with commercial news service at its inception, and was headquartered in London,

serving banks, brokerage houses, and leading business firms.

The agency expanded steadily, and in 1858 it obtained its first newspaper client, the
London Morning Advertiser, and newspapers began to figure ever larger among
Reuter's clientele. Nevertheless, the company history is circular in this respect.
Especially during the two World Wars, the political and general news dominated the

dispatches of Submarine Telegraph. By 1989, however, more than 90 percent of the

Page | 35



company's revenues came from products sold to the financial community (Read,
1992).

In 1865, Julius Reuter's private firm was restructured, and became a limited company
called the Reuter's Telegram Company. Reuter was early in seeing possibilities for the
telegraph in news reporting, and he built an organization that maintained
correspondents throughout the world. The agency quickly generated a reputation in
Europe as the first to report news scoops from abroad: the news of Abraham Lincoln's
assassination, the death of Gandhi, and the capture of Saddam Hussein. Reuters was
also the first to report the Berlin Wall going up and first to report it coming down
(Reuters Facts, 2009). The Press Association (PA), an organization representing the
provincial press of Great Britain, acquired a majority interest in Reuters in 1925 and
full ownership some years later. In 1941 the PA sold half of Reuters to the Newspaper
Proprietors' Association, representing Britain's national press, and in 1947 co-
ownership was extended to associations representing the daily newspapers of
Australia and New Zealand. Reuters had become one of the world's major news
agencies, supplying text and images to newspapers, other news agencies, and radio
and television broadcasters. Directly or through national news agencies, it provided
service to most countries, reaching virtually the entire world's leading newspapers and
many thousands of smaller ones. Reuters was always ahead in introducing new

technologies.

In 1960, Reuters began to lease a circuit in a new transatlantic coaxial cable. In 1962,
the New York bureau transmitted the first Reuters news to London by satellite. In
1963, the International Financial Printer Company in Brussels started dispatching
financial news directly to European subscribers. In 1964, Reuters signed a contract
with the US Company, Ultronic, to use digital tool company Stock master’s so-called
slave-memory computers, which are unidirectional controlled by the main computer,

to dispatch financial news.

The network was eventually offering over 10,000 stock or commodity prices at push-
button command at first in fifteen seconds, later in only two seconds (Read, 1992:
298). In 1970, a screen display a Video master from Ultronic was introduced. In 1973,
a new and revolutionary product, Reuter Monitor Money Rates was offered to the

clients, allowing foreign exchange traders to insert their rates into the system

Page | 36



themselves. From there, it was but one step to allow the actual dealing, which Reuter
Monitor Dealing Service offered in 1981. In 1982, a direct satellite delivery by small
dishes (SDS) was introduced. No wonder that by 1989 the technical staff reached
4274 persons, compared to 1640 in Editorial. In 1984, Reuters was floated as a public
company on the London Stock Exchange and on the NASDAQ in the US. There were
concerns, however, that the company's tradition of objective reporting could be
jeopardized if control of the company were to fall into the hands of a single

shareholder.

To counter that possibility, the constitution of the company at the time of the stock
offering included a rule that no individual was allowed to own more than 15 percent
of the company (Read, 1992: 358). If this limit were exceeded, the directors could
order the shareholder to reduce the holding to less than 15 percent. That rule was
applied in 1988 when Rupert Murdoch's News Corporation, which already held
around 15 percent of Reuters, bought an Australian news company that also owned
stock in Reuters. Murdoch was compelled to reduce its holding by 8 percent in order
to stay in line with the rules. Reuters began to grow rapidly in the 1980s, widening the
range of its business products and expanding its global reporting network for media,
financial, and economic services. In the mid-1990s, the Reuters Company engaged in
a brief foray in the radio sector, with London Radio's two stations: London News 97.3
FM and London News Talk 1152 AM. A Reuters Radio News service was also
established to compete with the Independent Radio News.

On 5 November 2002, Le Monde diagnosed the company's problems as related to the
state of the markets, its organizational structure, and its competition. The dot-com
death caused a reduction in subscriptions, and the introduction of the euro cut the
electronic courtage (commission) on exchanges, the Reuters cash cow. Poor
positioning was also at fault, as Reuters concentrated on high technology rather than
service to its clients. This problem opened the gates for its main competitor, the US
Company, Bloomberg (the Financial Times spoke of "terminal war", 17 October
2002). Thus, Glocer undertook a necessary restructuring, and Le Monde predicted a
friendly merger in the not too distant future. Reed-Elsevier and Thomson Financial
were mentioned as two possibilities. On 15 May 2007, the Canadian firm, The
Thomson Corporation, reached an agreement with Reuters to combine the two

companies, in a deal valued at US$ 17.2 billion.

Page | 37



Thomson now controls about 53 percent of the new company, named Thomson
Reuters, the earlier rule of 15 percent ownership having been waived. The chief of
Thomson Reuters is Tom Glocer, the former head of Reuters. As Pehr Gyllenhammar,
Chairman of the Reuters Founders Share Company, explained, citing the poor
financial performance of Reuters: the "future of Reuters takes precedence over the
principles. If Reuters were not strong enough to continue on its own, the principles
would have no meaning".' On 26 March 2008, shareholders of both organizations
agreed to the merger, and the acquisition was closed on 17 April 2008. Headquarters
are located on Times Square in New York, but unofficially London is still seen as the
hub, as there are more journalists located there. "Thomson Reuters merger effective",
declared the Financial Times on 7 August 2009. Almost every major news outlet in
the world still subscribes to Reuters company services. In the meantime, Bloomberg
has become more similar to Reuters, in that it includes general news, and Reuters has
become more similar to Bloomberg, even moving from "Lutyens-designed Fleet
Street headquarters, with its plush boardrooms and hushed atmosphere" (Financial
Times, 17 October 2002: 15) to an open-plan newsroom at Canary Wharf. The two
companies remain competitors. (Chanan,Michal (1988) all the three were Jews ‘The
Reuters Factor’, in source for the Study of science, Technology and Everyday life
1870- 1950,vol.2,ed.Chant,Hodder & Stroughton /Open University. Donald Read in
the first edition of The Power of News: The History of Reuters,1992, link Reuter,
Jews(p9)

2.3 ASSOCIATED PRESS (AP)

The foundation upon which the Associated Press (AP) was to be built, was laid in
1848, when six New York City newspaper formed the Harbour News Association in
order to share the cost of collecting news by means of “news boats” which met
incoming ships from Europe. This association, which in 1857 became the New York
Associated Press, never had more than seven members, all of them New York City
newspapers, but they began to share their news service with newspapers in other parts
of the country. In order to cut the telegraphic cost, wherever possible, they dealt with
groups of papers, some of which, in time, formed themselves into regional
associations, such as the Western Associated Press, the Southern Associated Press,

and The New England Associated Press.

Page | 38



These groups felt, however, that the news was being restricted in the interests of the
New York papers and, in 1885, Western Associated Press withdrew from the
cooperative. In 1892 a group of middle-western publishers reorganized the former
Western Associated Press as the Associated Press, incorporated in Illinois. The New
York association had fought this reorganization, but lost and went out of existence
because the idea of a true news co-operative, in which all members should be equal,
was too strong. The new Associated Press then signed an exclusive exchange contract
with Reuters (and through Reuters with Havas and Wolff), thereby securing, for a few

years, a distinct advantage on European news coming into the United States.

Dependence on exchange arrangements with other agencies for foreign news was
relatively short-lived the members of AP soon demanded direct representation in
foreign capitals. By the middle 1890’s the Associated Press was serving 700 papers
and was expanding rapidly, both in services and in members. In 1900 the agency was
forced to reorganize and re-incorporate in New York to maintain its co-operative
basis. Its headquarters have been there ever since. In 1902 AP established some
bureau in Europe but was slow to develop its system of news distribution abroad. In
1920 certain Latin American newspapers were admitted to membership, but the
agency was handicapped by its agreements with Reuter, Havas and Wolff, as AP and
the other agencies had agreed to respect each other’s territory. In 1934 AP declared
itself released from all cartel agreements with other organizations and set about
building up its service to newspapers in other countries. Two changes have taken
place in AP organization since 1945. In that year the United States Supreme Court
condemned the clause of the AP constitution under which members could block the
effort of a competitor in the same city to obtain the association, news service through
election to membership. In 1947 radio stations were, for the first time, accepted as
members of the association; they had previously subscribed to a subsidiary service

which served radio exclusively.

Today, AP employs the latest technology to collect and distribute content. It is in the
process of overhauling its video and photography content: transitioning to high-
definition, expanding its coverage and building a new, flexible, powerful
infrastructure. AP has bureaus in about 100 countries producing text, still, and moving
images, still and moving graphics, audio and video feeds to members and subscribers

all over the world. Primarily an American organization, the cooperative is owned by

Page | 39



some 1,500 daily newspapers. Its total reach in the U.S. extends to 1,700 newspapers
and several thousand television and radio stations, plus hundreds of nonmember
newspaper, radio, television and internet distributors internationally. AP has the
industry’s most sophisticated digital photo network; a 24-hour continuously updated
online, multimedia news service; a state-of-the-art television news service; and one of
the largest radio networks in the U.S. Its commercial digital photo archive is one of

the world's largest collections of historical and contemporary imagery.

AP Mobile, the AP’s award-winning news app, has been downloaded over 9 million
times since its launch in 2008, and AP has a strong social media presence, building
new connections between AP and its members, customers and consumers since the
Pulitzer Prize was established, in 1917, AP has received 51 Pulitzers, including 31
photo Pulitzers. AP, operates in more than 280 locations worldwide, including every
statehouse in the U.S. Two-thirds of its staffers are journalists. AP news feeds are
historically in English, but Spanish, French, Dutch, and German feeds were added in
some regions in 1998 and 199. (Cooper Kent (1959) Kent Cooper and The Associated
Press : An Autobiography, New York, Random House p.3.)

2.4 A SELECTED TIMELINE OF AP’s TECHNOLOGY
1844 Point-to-point transmission of news by telegraph.

1846 Moses Yale Beach institutes cooperative newsgathering and the Associated

Press 1s born.

1897 AP contracts with Burrelle’s Clipping Service (founded 1888) to provide it

with AP content from New York newspapers.

1904 News library is formed and begins indexing clippings and later cable copy
with subject and geographic indexing based approximately on the Dewey

Decimal System.

1914 Morse Code transmission (which has to be translated) is replaced by
teleprinters, which produce eye-readable copy. Members install teleprinters in

their newsrooms.

1921 AP tabulates, codes and transmits stock tables.

Page | 40



1935

1951

1960

1965

1972

1976

1976

1979

1982

1985

Using telephone circuits and modulators that convert light waves to sound, AP
transmits the first photograph (a small plane crash) by wire. Members install

Wirephoto receivers in their newsrooms.

Teleprinters are replaced by teletypesetters, which generate punched tape
alongside wire copy. The tape is used to drive members’ linotype machines

and eventually phototypesetters in the 1970s.
First computers: AP introduces IBM mainframes to automate stock listings.

AP, along with other news organizations in North America and Europe, form
the International Press Telecommunications Council (IPTC) to establish

standards for the transmission of text (and, later, other formats) over the wire.

First CRTs (cathode ray tube) desktop computers replace typewriters for AP
journalists, providing basic text entry and editing capability and allowing

electronic filing of stories.

News transmission goes even higher speed with introduction of DataStream, a
1,200-baud phone-line transmission rate. Member newsrooms install updated

printers and receivers.

Wirephoto becomes Laserphoto with the first laser-scanned and amplified
photo transmission. AP had partnered with scientists at MIT to develop the

technology. Members install the newly developed laser receivers.

Photo editing goes electronic with introduction of AP’s Electronic Darkroom,
which allows cropping of pictures and editing of captions. Participating

members install specialized editing units.

AP leases satellite bandwidth to transmit Laserphotos without wires. Members
install satellite dishes and updated Laserphoto receivers. Two years later, AP

is the first news organization to own a satellite transponder.

As personal computers are starting to enter households, Knight Ridder (a
major newspaper chain) launches an experiment in online news delivery to the

public. AP joins the effort, installing a VuText system and contributing

Page | 41



1986

1987

1988

1990

1994

1994

content. While the online aggregation business never takes off, VuText forms

the genesis of the electronic text archives ten years later.

Charts and maps go digital with the introduction of the Macintosh computer,
and AP responds with GraphicsNet, satellite transmission of information
graphics. Members install new graphics receivers to hook up to dedicated
Macintoshes. AP’s choice of software for creating graphics sets the standard

for the newspaper industry for almost the next 20 years.
Photo transmission goes from analog to digital with Photo Stream service.
Satellite capacity doubles and DataStream service transmits at 9,600 baud.

AP introduces the prototype digital asset management system, AP Leaf Desk,
for receiving and managing incoming digitized photography. Members install
Leaf systems in their newsrooms. This development also gives impetus to
Adobe’s fledgling Photoshop program, which becomes the de facto standard
for image software, and Adobe cooperates by embedding the IPTC standard

for photo transmission into its header.

AP introduces a filmless, digital camera designed for photojournalism in
partnership with Kodak on a Nikon body. At between $25,000 and $40,000,
AP News Camera 2000 features removable storage, enabling photographers to
deliver the photographs to editors while continuing to shoot an event. Super
Bowl XXX is shot entirely digitally. Better-heeled members invest in a camera
or two. (Digital camera prices, of course, fell precipitously over the next

several years.)

Responding to a new challenge interoperability AP partners with Adobe and
graphics software developers to integrate the new Portable Document Format
(PDF) into its graphics products. This frees AP and its members from forced
software upgrades and accommodates members that had opted to use a
different software platform. It is a sign that the once closed environment of AP
standards and AP equipment is opening up to third-party technology in AP’s

and its members’ own newsrooms.

Page | 42



1996

1996

1999

1999

2000

2000

2000

2003

2003

2005

Meeting member demand for Internet content, AP launches “the WIRE,” a 24-
hour, continuously updated online multimedia news service. Although wire
feeds until now had been nearly a 24/7 operation, they were still tied to the
AM-PM publishing cycles of member newspapers. By linking to the WIRE
from their own sites, AP members can offer readers up-to-the-minute breaking

news.

Wanting to give reporters and editors faster access to the archives, AP
leverages its production system to create an in-house text database. It is
nitially populated with about four years of archives from VU Text and

eventually reaches back to 1985 for some wires.
Video and audio is streamed to members.

Your AP is launched as an Internet-based delivery service for AP content. It

allows members to customize and control how they view incoming AP feeds.

Recognizing that existing metadata is not up to the challenge of the latest
newspaper production systems, AP undertakes a program to normalize formats

and tagging for text and images.

AP solicits member contributions to its AP/Worldwide Photo archives in a

revenue-sharing arrangement.

AP Digital is launched: umbrella organization for Internet and digital products

aimed at both members and commercial subscribers.

Work begins to create Electronic AP (eAP), unifying all media formats in a
single delivery platform, a project involving both more robust technology
infrastructure and enhanced intellectual controls on datamore and better

metadata and controlled vocabularies.
CEO Tom Curley joins AP in June; first corporate archivist is hired in July.

AP launches concerted effort to protect its intellectual property, through the
use of sniffer technology that identifies unlicensed use of AP content followed

by aggressive pursuit of violators.

Page | 43



2006 Launch of AP Exchange, a browser-based window on AP content for members
and subscribers that unifies advanced searching across all media—text, still
and moving images, audio and graphics. Enhanced metadata allows for
vertical packages in popular topics such as health, finance and technology.
Members (and public users of members’ websites) may also search “archival”
material back some number of months, all on a customizable subscription

basis.

2007 AP adjusts its fee structure to accommodate niche and “a la carte” pricing, a

controversial move that members 1nsist will raise their costs.

2008 Members are encouraged to submit their own content for tagging in AP’s
enhanced metadata suite, and as an inducement can expect a break on their
fees to the cooperative. It offers the eventual prospect of a large body of

uniformly structured and described, cross-media news reports.

2008 AP decides to migrate the complete electronic text archives into the eAP

environment.

(Associated Press (2009) AP’s Technology, Compiled timeline from AP promotional

literature, annual reports, issues of AP World)

2.5 THE HISTORY OF THE AGENCIES IN ITALY BEGAN

On 26 January 1853 with the foundation of Telegraphic Notiziario Stefani a week
after the inauguration of the telegraphic line Turin-Chambery that allowed the
connection with Paris. Owner and director of the Agency was a 34 year-old exile from
Venice, Guglielmo Stefani, who had practised journalism at Padova in 1844-1845
founding two newspapers, the Euganeo and the Pedrocchi Coffee, Escaping to Turin
after the fall of the Republic of Venice in 1849, Stefani began life as a journalist and
publisher also becoming director of the Piemontese Gazette, official of the Reign. It
soon became "Agenzia the Stefani private telegraphy" with the aid and suggestion of
Count Camillo Benso di Cavour (1810 - 1868). Stefani then formed an alliance with
Havas for International News, covered news from the borders of the Reign of Italy
and had subscribers and correspondents in the other Italian states Florence, Milan,

Parma, Bologna, and Rome. It was private property of Gugliemo Stefani anal then his

Page | 44



successors, got the direct and indirect aids of the Reign of Italy, to influence unofticial

organism the press.

The new, agency formula took 35 years to reach Spain from Paris and was first used
by Nile Maria Fabra y Deas, a journalist and Catalan industrialist. In 1865 they started
an information service Center of Correspondents in Madrid. He himself collected the
news, wrote up and then distributed to subscribers. In 1866, the newspaper of
Barcelona requested him to cover the Franco Franco-Prussian war. Fabra accepted the
offer, and in Vienna, came in contact with other correspondents from the great
agencies after the war Coverage, he spent few days in Paris, where he met Havas
Auguste one of the children of the founder of Agence Havas. On his return to Spanin
in 1867 following the guidelines of Havas, he turned the Center of Correspondents

into Fabra Agency.

Like his contemporaries, Fabra also used carrier pigeons in 1874 and established
pigeon houses in Valencia, Barcelona and Palma de Mallorca to have information on
ships before their arrival a mainland Spanish ports. Agence Telegraphic Switzerland
(ATS) the Swiss Telegraphic Agency was founded on 25 September 1894 in Bern.
Before this, Hover and Wolff had divided the Swiss market. The editors and
journalists of Switzerland were not happy with this situation and they created the
Swiss Telegraphic Agency in 1894 to secure a source of independent information.
The ATS began its activities on 1 January 1895, with eight journalists, from a modest
apartment located at Spital gasse 55, in Bern. In addition to the director, it employed
three people in Bern, two in Geneva, two in Zurich and in Basle. By the end of the

year, around fifty of correspondents worked for the agency.

2.6 SITUATION OF THE NEWS AGENCIES OF THE FIRST WORLD WAR

Until 1914 the world agencies which had been set up and had developed in Europe
remained the only sources of news for newspapers in all parts of the world, as a result
of agreements signed among themselves or with the national agencies, and despite
the, growth of the three United States agencies and the establishment of several
national agencies. A kind of news “clearing house” had been established. Moreover,
with the exception of the ASSOCIATED Press, whichwas still no more than a

national agency in the form of a co-operative body owned by newspaper groups, all

Page | 45



the world agencies, which had started as the personal property of their founders, had
been transformed in the course of time into strictly commercial joint-stock companies.

The agencies procured news like merchandise, in order to sell it.

The news circulated and was sold freely. Practically speaking, the big agencies did
not compete with one another, since each had its own field as laid down in their
mutual agreements. In principle, none of these agencies was subject to political
influence. They were independent of governments, but governments and agencies
rendered each other certain services. The large world agencies, although they
remained independent, rendered their governments a service by publishing
communiqués and news items issued by Ministries. In 1875, when the Wolff Agency
ran into financial difficulties, the German Government decided to assist it and brought
considerable pressure to bear on the banks for the purpose. For the German
Government had realized the importance and influence of the agencies, and was
determined that the news distributed to the press of Germany and her neighbour’s

should not be solely of English or French origin.

This system of big news agencies lasted until the outbreak of the first world war; but
the moment hostilities began, the German Wolftf Agency was cut off firom the British

and French agencies with which it had been exchanging news.

Germany was therefore no longer able to supply foreign countries with news from
German sources. This break in relationships had two very important consequences-
one technical, the other political-which were to put an end once and for all to the old
system of news agencies. As early as 1915 the Germans realized that there was a way
of breaking the news blockade, namely the wireless. At that time, only long waves

were used.

The Germans therefore organized a news service broadcast on long waves. But for
this service, which operated rather like a news agency, the German Government did
not have recourse to Wolff’s; it set up a special agency, Transocean, which
disseminated propaganda even more than news. Transocean broadcast news bulletins
for several hours a day, and these were picked up in neutral countries by German
embassies, legations and consulates and distributed to the press by official propaganda

bureau. Transocean may therefore be considered the first genuine State agency.

Page | 46



It was set up by the German Government, its funds were supplied by the State, and it
remained under the absolute control of the authorities. This example was followed by

the Soviet Government in 1917.

A news bureau which had been established in Moscow by the Bolshevik Government
was changed into a news agency in 1918 and expanded rapidly as the TASS agency
When Kemal Ataturk came to power in Turkey, one of his first steps was to set up a

State news agency. The Anadolu Ajansi started operating in 1920.

(Unesco, (1953) news agencies their structure and operation,Unesco by the united
nations educational, scientific and cultural organization 19, avenue kleber, paris-16

printed by gorges lang, paris p. 13)

Page | 47



Table 2.1 - Traditional and new news agencies

News agencies in former time’s News agencies today

SL. | News agencies in former times News agencies Today
1 Lack of internet sites; a telegraphic Availability of own sites, existence
method for transmitting information exclusively in the Web
2 | Information providers Both providers and distributors
The hierarchy of the basic principles In the foreground — authenticity, and
of work: efficiency, reliability, etc. only then efficiency, etc.
4 | 4. 80% of information is supplied by 80% of information is supplied by
News Agency News Agency
Verbal information Verbal and visual information
6 Strict canonicity of genres Deviation from the canons of the genre
hierarchy
7 | News Agency are support services News Agency represent greater
autonomy, broadening of powers and
functions
Focus on news gathering Focus on collection of exclusive news
9 | Lack of direct contact with readers Direct access to personal smartphones
and consumers and tablets
10 | Functions of gathering and presenting | Function of collecting, processing and
information to mass media disseminating Information
11 | Lack of explicit publicist character Emergence of diverse topics in
journalism
12 | Absence of advertising Emergence of advertisements in a
small amount
13 | Absence of multimediality Multimediality
14 | Absence of archiving Ability to archive and increase
memory
15 | Absence of hypertext features Hypertext features
16 | Absence of interactivity Interactivity
17 | Entertainment in mediated form Emergence of entertaining columns

(Mediterranean Journal of Social Sciences, August 2014, MCSER Publishing, Rome-
Italy, Vol 5 No 19)

Page | 48




2.7 NEWS AGENCY DURING THE WORLD WAR I

During World War Reuters agreed to disseminate official allied communiques, and
news to neutral countries, the British Empire, and .the allied troops while the
government financed this service by paying for the transmission costs of the
telegrams. Its managing director simultaneously held government office for, period of
time. AP in 1930 “lent itself as freely to the uses of government for propaganda
services” and in in coverage of American "Extraterritorial ventures" the agency
"invariably regards every situation through the spectacles offered to it by our
officialdom". It was at the suggestion of the State Department that AP' made its first
entry into the South American market during World War I, although United Press was
to be by for the strongest agency there until well after World War II. On the eve of
World War II. Reuters received a communications subsidy to augment the volume of
its international wireless news service. During the war. Reuters received government

finance for the purpose of maintaining the South American bureaus of Havas.

The London-based Free French Agency (AFI), later to be one of the founding
organizations of AFP, was entirely financed by the British Ministry of Information
from 1940 and 1943. As has been said earlier, the Italian agency Stefani, Mough
private. had the support of Count Camillo Benso di Cavour, rho figure who forged the
Kingdom of Italy, designed the constitutional structure of the unitary state and served
as its first prime minister. The relationship of Stefani with the government became
open in 1888, when Stefani (by then it had become 50 percent property of Agence
Havas) was the center of the diplomatic game of Italy, in the operation potenziamento
of the Triple Alliance. Prime Minister Francisco Crispi started one complex operation
in order to detach it from the French and to form one confederation with Prussian and

Austro-Hungarian agencies.

For months the embassies to London, Berlin and Vienna dealt on the is with the local
ministries; "Stefani", Crispi wrote, "is entirely in our hands and finds morally and also
materially from the government." The successive year formalised the agreement:
Stefani was detached from Agence Havas, but only formally because the connection
would continue through Reuters. From 1900 to 1920, Stefani became a joint stock
company with entry of the famous Teodoro Mayer (editor of Piccolo) who possessed

one half of it and financier Giuseppe Volpi di Misurata who possessed the other half.

Page | 49



Then, with the Fascists, Stefani became the top organ for the propaganda of the

regime.

The property and the presidency of Stefani went to Manlio Morgagni, former
administrative director of the Popolo d Italia, who upgraded it and transformed it to
international level. In the evening of 25 July 1943, Morgagni committed suicide for
his principles. After 8 September 1943, Stefani moved to the North, having finally
become property of the State and an organ of the RSI, ended with its last director,
Ermesto Daquanno who was shot dead on 28 April 1945, along with other Fascists
leaders. The St. Petersburg Telegraph Agency (SPTA), the first official news agency
of Russia and the predecessor of ITAR-TASS began to operate on 1 September 1904.
Three government departments of the Russian Empire the finance, interior, and
foreign ministries initiated the creation of the first Russian official news agency. A
meeting of representatives of the ministries on 4 July 1904, empowered to consider
issues concerning the project of a government telegraph agency, adopted the basic
documents for the creation and operation of SPTA. The project to launch SPTA was

approved by the last Russian Tsar, Nicholas the Second.

The agency had to report within the Empire and abroad political, financial, economic,
trade and other data of public interest. Three directors, one from each of the finance,
interior and foreign ministries, comprised the panel that managed the agency. On 31
December 1909, the agency was subordinated directly to the council of ministers
upon a submission of Prime Minister Petr Stolypin. On 19 August, 1914, one day
after Nicholas the Second ruled to rename Sr. Petersburg into Petrograd, SPTA
changed its name accordingly and became the Petrograd Telegraph Agency (PTA).
During the Bolshevik revolution of 25 October-7 November 1917, the PTA building
in Pochtampt Street was seized by revolutionary Baltic Fleet seamen headed by
Military Commissar Leonid Stark PTA immediately wired the first reports written by

Stark about the Bolshevik revolution to the whole world.

On 18 November 1917 the Bolshevik government (Sovnarkom) decreed PTA to
become the central government information agency. In March 1918, PTA moved to
Moscow where it merged in June with the press bureau of the government. On 7
September 1918, the government presidium resolved to rename PTA and the Press

bureau into the Russian telegraph agency (ROSTA). ROSTA became the central

Page | 50



information agency of the whole Russian Socialist Federative Soviet Republic. In
order to better report the goals and struggles of the newly-founded Republic of Latvia
to foreign and domestic news audiences, the provisional government of Karlis
Ulmanis (temporarily based in Liepaja) created then state press bureau, Latopress on
4 March 1919. The bureau was relocated to Riga under the authority of the State
Chancellery.

At this time Latopress performed functions later to be taken over by the Information
Department of the Ministry of Foreign Affairs. In 1919, Latopress concluded
partnership agreements with Estonian news agency Estur (now, ETA) and Polish
news agency PAT (now, PAP). Cooperation with Poland ensured radio news contact
between Riga and Warsaw. On 5 May, 1920 the provisional Cabinet of Ministers
created the Latvian Telegraph Agency, renaming it LETA, and appointing Rihards
Berzins as its director. Berzins remained at LETA's helm until 1940. An agreement
concluded between the telegraph agencies of Estonia. Latvia and Lithuania provided
for their close cooperation and authorised LETA to negotiate partnerships with the
great world news agencies on behalf of all three. Contracting with Great Britain's
Reuters, France's Agence Havas and Germany's Wolffs Telegraphisches Buro, LETA
acquired broad and immediate access to world news, for both reception and further
disseminationduring this time. LETA established relations with 26 different national
news agencies around the world. LETA received authentic and reliable information
from its network of foreign correspondents. LETA's Moscow correspondent was
critical source of information to Europe on conditions in Russia, which was closed to
foreign journalists until 1925. LETA often rivaled the diplomatic corps in the
accuracy and speed with which it delivered important information from foreign posts.
LETA staff photographed the arrival and the occupation of Soviet Army in Riga on 17
June 1940 and later transported the documentary materials Sweden. Istanbul was
occupied by Western powers on 16 March 1920. After the closure of the Ottoman
Parliament, Mustafa Kemal Pasha sent a note to the governors and force commanders
asking them to elect delegates to join the Grand National Assembly which would
convene in Ankara. Yunus Nadi (Abalioglu), the owner of Yeni Gun newspaper, and
journalist authot Halide Edip who joined people heading towards Ankara upon this
call met in Geyve on 31 March.

Page | 51



Two intellectuals who got on a train to Ankara, discussed in Geyve-Akhisar station
of the necessity that a news agency should be established as a first step. When Yunus
Nadi and Halide Edip were discussing how the new agency should be named, they
chose “Anadolu" (Anatolia) among other alternatives like Turk and Ankara. Anadolu
Agency (AA) was established in April 1920. Stmt. Kemal immediately launched
initiatives to herald establishment of Anadolu Agency. By a "historic circular" he sent
to the military and civilian authorities throughout the country, he not only mentioned
establishment of Anadolu Agency, but also stressed thud Importance of making the

national struggle be heard inside and outside of the country.

A correspondents were always on the side of Mustafa Kemal Ataturk in his trips
within the country to make his reforms, understood well, Anadolu Agency went
through a structural transformation 1925 and got the status of company. With this
structuring was uncommon even in western standards at that time, Anadolu Agency
gained an autonomous Status. On 10 July 1925, the Telegraph Agency of Soviet
Union Telegrafnoi Agetsvo Sovietskavo Sojuza (TASS) was founded and took over
the main functions of the Russian Telegraph Agency as the central information
agency of the country .TASS enjoyed the exclusive right to gather and distribute
information outside the Soviet Union as well as the right to distribute foreign and
domestic information within the. Soviet Union, and manage the news agencies of the
Soviet republics RATAU (Ukraine), BELTA (Byelorussia), UZTAG(Uzbekistan),
KAZTAG(Kazakhstan), GRUZINFORM (Georgia), AZERINFORM (Azerbaijan),
ELTA (Lithuania), ATEM (Moldavia), LATINFORM (Latvia). KIRTAG
(Kirghizia), TAJIKTA (Tajikistan), ARMENPRESS (Armenia) TURKMENIFORM
(Turkemenia), and ETA (Estonia). TASS news and photos were received by 4,000

Soviet newspapers, TV and radio stations and over a thousand foreign media outlets.

The news agency ran one of the biggest networks of correspondents in the world —
offices 682 in the country and 94 bureaus abroad, and employed closed 2,000
Journalists photo correspondents. The current name information Telegraph Agency of
Russia (ITAR-TASS) was assumed in January 1992, after the collapse of the Soviet
Union and the proclamation of sovereignty by the democratic Russian Federation
ITAR- TASS has now preserved the status of the central state information agency, but
acquired new traits due to democratic transformation in Russia, to changes in

information access techniques, new computer and telecommunication technologies.

Page | 52



ATA, Albanian Telegraphic Agency, was founded in 1929, by Mihal Sherko as an

indispensable need of the Albanian people present.

The Albaanian reality of that time. Usually, ATA was identified with Press office or
with Press Department. Since the beginning, ATA had a network of correspondents in
the major towns of the country and had at that time connection with foreign agencies
like Havas, Paris; Stefani, Rome, Reuters, London; German Press Office, Berlin. In
Spain, Fabra's problem was its international dependency on Havas which demanded
of Fabra the inclusion, in its service, of the news could be against the interests of
Spain. Whereas Havas did not have similar obligation. Many voices were raised
against this “Frenchifies” dependency since it was the only connection of Spain with
the international community and when a conflict of interests took place like the war
of North Africa the news reports took the French side because of this French tyranny
Spaniards considered the o create other agencies. Thus Febus, Spes. Iberian and Spain

America were born.

The birth of these agencies contributed to the information diversity but some voices
demanded the creation of a Spanish agency with international projection. Journalists
and the establishment felt acute necessity of a Spanish agency with international
projection during the Civil War (1936-1939). On 3 january 1939, Calcdonio de
Noriega Ruiz, the Marquess of Torrehoyos and a military man, and Luis Amato de
Ibarrola, a journalist, declared before the notary Jose Maria that they have agreed to
constitute a mercantile society of anonymous character, with the denomination of
Agencia EFE S. A. Both were representing Fabra. Thus, the new agency remained fit
for admission to the Club of the Allied Agencies constituted of thirty agencies and in
who statutes it appeared that only one agency from a country could be member of the
association. Thus EFE was born on the ashes of Fabra with the intention to project
internationally. It had to spend long years to become the first international agency of
the Hispanic world, beating the Anglo-Americans and French in that market. EFE
founding document envisaged an "independent and mercantile" agency, yet supported

by the government, an "officious" news agency as opposed to an "official” agency.

Page | 53



2.8 EUROPEAN CARTEL

Due to high telegraph charges, the strategy of cooperation was also applied to
international newsgathering. The first significant agreement was signed between
Reuters and Havas in 1856 and was confined to the exchange of news of trade and
stocks. The agreement was widened to include Wolff in 1859 and in later years
incorporated general news and identified those geographic areas which would be
regarded etch agency's exclusive markets. For Havas these were to be France, Spain
and Italy in Europe; South America; and India and China in Asia. Wolff got Germany,
Russia, Scandinavia and the Slavonic countries. Reuters had the British Empire and

the Far East.

This reduced cost of foreign news gathering and protected markets. This arrangement
has been described as international news cartel. According to the 1870 agreement,
Reuters' territory included England, Holland and their colonies, while Germany,
Scandinavia and the cities of St. Petersburg and Moscow belonged to Wolff, and
Havas had exclusive right to France, Italy, Spain and Portugal. The Ottoman Empire,
Egypt and Belgium were divided between Havas and Reuters, and every other region
was declared neutral territory where all the three could operate. Later agreements
covered the entire world. The partners in the post-1870 agreements were to sell their
news services only in what by common consent were their own spheres of influence

outside these spheres they would provide news only another partners.

By restricting Wolff s territorial expansion and making it pay 25 percent of its annual
profits. Havas and Reuters succeeded in limiting their partner's activities. The Austro-
Hungarian Korrespondentz Bureau was included as new partner in 1887. It had a
different status along with Associated Press of United States. Reuters' official
biographer Donald Read has described that in the period 1860 - 1900, Reuters

functioned

“Increasingly as an institution of the British Empire." The government of Bismarck,
which wanted to prevent Reuters from taking over the German agency, subsidized
Wolff.” Several agencies like Stefani. Wolff and Korrespondentz Bureau, with the
help of Reuters, sought in 1887 to break the power of Havas. However, the 1889

agreement left Italy as Havas territory; and Korrypondentz Bureau never again

Page | 54



achieved either the status of equal contracting party or the exclusive right to its home

country that it held before 1889.

The AP had arrangement with Reuters for foreign news. But the United Press, seeking
to gather news abroad, found itself confronted by this cartel "composed of the official
and semi-official news agencies of governments in Europe. Three allied agencies and
the Associated Press exchanged news exclusively with each other. They furthermore
allotted to each member the right to exploit elusively certain regions of the world. For
example, only the French agency, Havas.could collier news in South America; while
in the Far Fast, the territory of Reuters, Japanese and Chinese newspapers would have
to depend on the British agency for their foreign news. United Press became the first
North American news agency to serve newspapers in Europe, South America and the
Far East. It established its own bureaus in those areas. Its success in this endeavour

led to an invitation in 1912 for UP to ally itself with Reuters, which it did not accept.

At its beginning in 1907, United Press sewed 369 newspapers in the United States. Its
news went to European newspapers through the British agency. Exchange Telegraph.
TWO years later, in 1909, United Press began a cable service to Nippon Demo
Tsushin She, the Japanese Telegraph News Agency', later merged into Darnei. This
service was to continue until 7 December 1941, when the Japanese attacked Pearl
Harbour. By 1914, UP's clientele had doubled. With the outbreak of World War 1.
newspapers in South America began chafing under the allied agencies' restrictions,

which compelled them to get their war news from the French ageney, Havas.

The South Americans said it was officially subsidized and covered only the allied side
of the war. To get the news of both sides, they turned to United Press which its first
news file to South America in 1915. La Prensa, of Bueons Aires, started using United
Press service in 1919 Direct UP service to newspapers in Europe was inaugurated
after, World War I, In 1921, to clients in Cologne, Frankfurt and Vienna. United Press
service direct to newspapers on the Asian mainland followed in 1922, to publication
in Peking and Tienstsin. In 1922.the British United Press, Ltd. was organised to serve
newspapers throughout the British Empire. B1929 the United Press was serving 1,170
newspaper in 45 countries and territories. United Press merged with the International
New Service ( founded in 1990 by William Randolph Hearst) on 24 may 1958
becoming UPL

Page | 55



AP's first challenge to the European oligopoly came, in 1902 when a cable service
was starred to meet requests from Cuba, the philippines and Central America. A far
more serious AP challenge to the European cartel followed in 1919. AP board of
directors in response to requests from 22 South American newspapers. authorised full-
scale service, to Latin America. A similar application for the AP news from the
Japanese news agency Rengo was approved in 1933. But as a result of the threat UP
posed to the cartel, the AP 'was finally accepted as an equal member of the cartel
when it signed a four party treaty in 1927 this could, however, no longer save the
cartel after AP had obtained free hand in South America, it wanted the same in the Far

East.

The problem was that the Far East belonged to Reuters which was far superior to
Havas as an international agency and which had intention of surrendering its
Exclusive control over this territory. Nevertheless the cartel itself finally collapsed in
1934, with the American agencies. in collaboration with two national agencies,
playing the decisive role. One key step was a separate agreement between the Soviet
TASS and the two American agencies in 1934, explicitly repudiating the cartel
regulations that had prevented such a combination. The other was the national agency,
Japanese Rengo signing a contract with the AP and thus contravening Reuters'
exclusive claim to this territory. Third, and perhaps most decisive of all, was UP once
again rejecting Reuters' offer to join the cartel. The era of the European news cartel

was OVer.

2.9 NEWS AGENCY AFTER THE WORLD WAR

With the end of World War First (1914-1918) German and Austrian news agencies
lost their position on the world news market. In Vienna, the imperial-royal prefix "k.
k." was lost and the agency became Telegraphen-Korrespondenz-Bureau and was
soon called official news office Amtliche Nachrichtenstelle (ANA). Allies had
restricted the overseas activities of German agency Wolff or Continental, after
Germany's first defeat. But the Nazis created their own international news machinery:
Trans-Oecan, which disseminated by radio, and Deutsches Nachrichten-Buro (DMB),
which was a forced merger of previously existing agencies, notably Continental and

TU.

Page | 56



These affected Reuters and Havas. in two ways: they distributed free of charge or at
extremely low rates with aid of state funds: and they deprived old European agencies
of subscriptions, thus weakening them financially. Trans-Ocean TO was a news
agency founded in 1915 by the "Syndicate Deutscher Uberseedienst, a syndicate
initiated by the government and financed by the industry and commerce. It aimed at
supplying foreign audiences with more and better information about Germany than
the Wolff sches Telegraphisches Bureau, the work of which was thought to be
msufficient. During World War First. the German foreign ministry used them to for

propagating the German cause.

In fact, the to managed to market its news overseas because agencies like AP, UP, and
INS included official German war reports for the purpose of neutral coverage. Apart
from that, the to successes were small because Germans lacked an understanding of
what information was important to the American press. Transocean intensified its
international activities in the postwar era and started a daily news service in English,
in 1924. Mostly American newspapers in German accepted this service, but rarely did
newspapers in English the main focus of news distribution was again in South
America and Asia. Richard Schenkcl founded another news agency in New York.
Schenkel worked there as a correspondent of the Berliner Borsen-Courier, a
commercial newspaper that was his main customer. In 1913, Schenkel's agency was
bought by another German news service. The name of the agency was Telegraphen-
Union (TU) It was largely influenced by the industry and belonged to the conservative
right-wing Hugenberg-holding. During the years following the inflation in Germany,
the TU worked on improving its foreign newsgathering. for this purpose, it employed
its own staff of correspondents and concluded contracts with other agencies. One of
these contracts was concluded with 'United Press in order to get news from the United
States. But the TU Failed to establish an independent network of correspondents in
the US. It did so not because of technological reasons the telegraph and the wireless

had existed for some time by then but due to lack of financial resources.

The Wolffsches Telegraphisches Bureau continued to depend on the Associated Press
for news coverage of the United States in the 1920s. The WTB lost in importance,
when the competing agency was founded in 1913. The TU and Wolff-Continental
were merged into Deutsch. Nachrichten-Baro (DMB) by Nazis in 1934 and
functioned till the end of World War II. Nazi Germany's DNB was, private business

Page | 57



(limited stock company) even thought the private stockholders were in sympathy with
the Government. The DNB was run as a private enterprise to keep up appearances. It
was no longer to enter any news exchange agreements with foreign agencies, but,
with the help of government subsidies, was to establish its own network of foreign

correspondence to ensure complete autonomy and absolute news sovereignty.

The Domei News Agency was established in 1936 with the help of the Japanese
government, succeeding Rengo. and taking over news and communication operations
of Dentsu.16 The main purpose of the establishment was to send news articles and
voices of Japan to the world. It was the only news agency at that time in Japan. From
1931 onwards, Japan has expanded in war fronts towards China, then further into Asia
and finally the Pacific area. The Domei News Agency dispatched a large number of
war correspondents and photographers to the battlefields and it played a major role in
reporting how the war has been going in the Asian and Pacific fronts. Domei News
Agency issued almost daily The Demei Photo News for the ordinary Japanese people
to know how the war was going. The Domiel Photo News were printed and published
approximately 100,000 copies every day and were delivered to schools, factories,
shops and other places in Japan and overseas. They were pinned up on the wall to be
widely seen by many people. Domei News Agency stopped in activity at the end of
the pacific War and dissolved in October 1945.

2.10 NEWS AGENCY DURING THE WORLD WAR 11

A wave of establishment or reorganization of news agencies came with the post-war
creation of new governments in various European countries. In all, 24 agencies began
operating between 1945 and 1949. However, when virtually whole of Europe was still
in Hitler’s grip, the Telegrfska Agencija Nova Jugoslavija (TANJUG) was founded.'
on Yugoslav liberated territories on 5 November 1943. It began broadcasting over a
radiotelegraph transmitter captured from the enemy. Tanjug started at Jajce, moved to
Drvar, then to island of Vis the Adriatic, and to Aranjelovac before entering Belgrade
with the People's Liberation Army on 20 October 1944. In Italy, National Associated
Press Agency Agenzia Nazionale Stampa Associata (ANSA), was established in
1945, in succession to the Agenzia Telegraphice Stefani (ATS), which had been

operating since 1853. ANSA is a cooperative company of 51 publishing concerns.

Page | 58



Membership is limited to daily newspapers. Weeklies, periodicals, radio and
television can only subscribe to ANSA services without having any vote in the

company itself.

The agency's aim, according to its statute, is to assure in the reciprocal interests of its
members and in the climate of democratic liberties guaranteed by the Constitution, a
broad service of journalistic information to be distributed to Italian newspaper
publishing firms as well as to other clients using criteria of rigorous independence,
impartiality and objectivity". In Japan, upon the dissolution of the state-owned Domei
News Agency at the end of World War II, Kyodo, a non-profit cooperative of
Japanese newspapers and Jiji Press Ltd., an independent 100% employee owned joint

stock company, came into existence in November 1945.

On 13 March 1938 when the German troops entered Austria and the Austrian State
ceased to exist no did Amtliche Nachrichtenstelle (ANA) its task being taken over by
DNB. But when the Third Reich collapsed, DNB disappeared. ANA resurfaced on 2
August 1945 and was attached to the press department of Federal Chancellery.
However, the previous pressure of occupying powers and the boycott of ANA by
Anglo-American news agencies forced its end and emergence of the cooperative news
agency APA. On 31 August 1946, APA entered in the Vienna commercial court's
register of cooperatives after signing a contract with Republic of Austria and buying
assets of ANA. The Austria Presse Agentur (APA) was established, as the national
news agency owned by 14 different newspapers and the Austrian broadcasting station

(ORE).

Deutsche Press & Agentur (DPA), began from scratch in 1949, with its headquarters
in Hamburg. It was formed by the amalgamation of three separate news agencies
DENA, DPD and SUEDENA set up by the United Kingdom, the United States and
France in their respective occupation zones. DPA came up as a private, independent
agency, owned and managed as a joint venture by the newspapers, radio and
television of the Federal Republic of Germany. Among the fundamental obligations of
the agency, spelt out in its constitution, is commitment to objectivity and fairness.
Merger of DPA with DENA, DPD and SUEDENA was agreed in Goslar on 18
August with a start-up share capital of DM 350,000. The German Press Agency began
operating on 1 September 1949.

Page | 59



2.11 WAVE OF INDEPENDENCE

Antara, Indonesia's National News Agency, was founded by Adam Malik,
Soemanang, A. M. Sipanhocntar and Pandoe Kartawigoena on 13 December 1937 to
serve the struggle for national independence from the Dutch colonisers and Japanese
occupation. Antara was the first to announce the proclamation of Indonesian
independence on 17 August 1945. Agencia Telenoticiosa Americana (Telam) was
born on 14 April, 1945 as a response of the Argentine government to the control of
information by UPI and AP. The Vietnam News Agency (VNA) was founded in
September 1945.

The first wire service bulletin released by VNA in Vietnamese, English and French
carried the Declaration of Independence of the Democratic Republic of Vietnam (now
the SRV) read by President Ho Chi Minh at Ha Nois Ba Dinh Square on 2 September
1945. The Korean Central News Agency (KCNA), the state-run agency of the
Democratic People's Republic of Korea was founded on 5 December 1946. It speaks
for the Workers' Party of Korea, and the DPRK government with headquarters in the
capital city of Pyongyang.

Table — 2.2 Chronological list of telegraphic news agencies

Foundation | Agency Byline Country Type
AgenceHavas (called
1835 Havas France World
Agence France-Presse)
1848-1857 | Harbour News Association National
1848 The Associated Press AP United State | World
1849-1933 | Wolff Telegraphen Bureau | WTB Germany World
Telegraphic and General ) )
1850-1857 o United State | National
News Association
1851 Reuters, Ltd. Reuters National World
1853-1945 | AgenziaTelegrajica Stefani | Stefani Italy National
1875-1893 | New York Associated Press United State | National
1859-1892 | Western Associated Press United State | National
KK Telegraphen Austria
1860-1918 National
Korrespondenz-Bureau Hungary

Page | 60



1862-1928 | HeroldDepeschen Bureau Germany National
1866 Rtitzaus Bureau Ritz-Bur | Denmark National
1867-1938 | AgenciaTelegrajicaFabra Fabra Spain National
1867 NorskTelegrambyra NBT Norway National
1867-1921 | SvenskaTelegrambyran ST Swdeen National
1868-1928 | BiosmansTelegraphenBiiro Germany National
1868-1917 | Korrespondenz Hofmann Germany National
Telegraphische Bureau )
1868-1928 o Germany National
Louis Hirsch
o United )
1868 The Press Association PA _ National
Kingdom
The Exchange Telegraph United )
1872 Extel _ National
Company, Ltd. Kingdom
New Zealand Press New )
1879 o NZPA National
Association, Ltd. Zealand
1879-1944 | Agence Fournier Fournier France National
1881 Magyar Taviratilroda MTI Hungary National
1882 AgenciaMencheta Mencheta | Spain National
1885-1893 | United Pressl United State | National
1886-1888 | ShimbunYotatsu Kaisha Japan National
SuomenTietotoimisto-
1887 STT-FNB | Finland National
FinskaNotisbyran
1888-192 | Teikoku Tsushin-sha Japan National
1894 AgenceTBIBgraphique Suisse | ATS Switzerland | National
1900 AgenciaNoticiosaSaporiti ANS Argentina National
1903-1917 | Canadian Associated Press CAP Canada National
Athens News Agency-Agence .
1905 AA Greece National
d’Ath8nes
1906 Associated Press of India API India National
1907-1936 | Nippon Dempo Tsushin-sha Dentsu Japan National
1907 United Press Associations UP United States | World
1909 International News Service INS United States | World
Reuter South African Press Union of
1910-1938 ) National
Agency South Africa

Page | 61



1911-1925 | Toho Japan National
SyndikatDeutscherUberseedie )
1913-1915 Germany National
nst
1914-1925 | Kokusai Japan National
1915-1945 | Transocean Germany National
1916-1945 | Europa Presse EP Germany National
1917 Persbiro Indonesia Aneta PI-Aneta Indonesia National
1917 The Canadian Press CP Canada National
1918-1940 | Agence Radio Radio France National
. Czechoslova _
1918 CeskaTiskovaKancelar CTK . National
ia
BulgarskiTelegrafitschekaAge ) )
1918 ] BTA Bulgaria National
ntzia
TelegratnoieAgenstvoSovietsk
1918 ) TASS U.S.S.R World
avoSoiuza
1919-1943 | AgenceAvalla Avalla Yugoslavia National
1919-1949 | Rador Agency Rador Rumania National
Jewish Telegraphic Agency, ) o
1919 ; JTA United States | Specialized
nc.
The Associated Negro Press, ) o
1919 . ANP United States | Specialized
nc.
1920 AnadoluAjansi AA Turkey National
1920 AgenceBelga, S.A. Belga Belgium National
KatholischelnternationalePress ) o
1920 KIPA Switzerland | Specialized
eagentur
National Catholic Welfare ) o
1920 ) NCWC United States | Specialized
Conference News Service
1920-1922 | Presstelegrambolaget Sweden National
1921-1933 | Telegraphen Union TU Germany National
1922-1938 | TidningarnasTelegrambyra TT Sweden National
1921 AmtlicheNachrichtenstelle Austria National
1922 British United Press BUP Canada National
China )
1924 Central News Agency CNA National
(Formosa)
1925 L’Informazione Italy National

Page | 62



Shimbun Rengo (previous

1925-1936 ) Rengo Japan National
name was Kokusai)
) ) ) Fides o
1926 Agenzialnternazionale Fides ) Italy Specialized
Service
1927 Bull‘s Presstjanst Sweden National
1928 Logos Logs Spain National
1931 AgenciaMeridional, Ltda. Brazil National
China )
1931 Far East News Agency FENA National
(Formosa)
1932 Australian United Press, Ltd. AUP Australia National
1933-1945 | DeutschesNachrichtenbiiro DNB Germany National
1933 United Press of India UPI India National
AlgemeenNederlandschPersbu .
1934 ANP Netherlands | National
reau
1934 Pars Pars Iran National
Australian Associated Press ) ]
1935 AAP Australia National
Ltd.
AgenciaNoticiosaTelegrajica ) )
1935-1943 ) ANTA Mexico National
Americana
1936-1945 | Domei News Agency Domei Japan National
1937 KantorberitaAntara Antara Indonesia National
1938 AgenciaEfe, S.A. Efe Spain National
1938 Press Telegraph PT Norway National
The South African Press Union of )
1938 o SAPA ) National
Association South Africa
1939 Bakhtar Bakhtar Afghanistan | National
1940 Overseas News Agency ONA United States | Specialized
1940 PrensaVenezolana Peve Venezuela National
1940 Prensa y Radio Espaiiola PYRESA Spain National
United o
1941 Arab News Agency, Ltd. ANA ] Specialized
KingdomP
AgenciaSul Americana de ) i
1942-1951 o Asapress Brazil National
Noticias
TelegrafskaAgencija Nova ) ) )
1943 Tanjug Yugoslavia National

Jugoslavija

Page | 63




1943-1951 | ZpravodajskaAgentimaSlovens | ZAS Slovakia National
ka
Agence France-Presse (called
1944 AFP France World
AgenceHavas until 1940)
AgenceTBBgraphiqueAlbanais ) )
1944 ATA Albania National
e
1944-1949 | AgenciaTranschile Transchile | Chile National
1944 Lusitania Lusitania Portugal National
HsinHua (New China) News ) )
1944 NCNA China National
Agency
AgenciaNacional de )
1945 ) ANI Uruguay National
Informaciones
AgenciaNoticiosaPrensa, .
1945 ) ) PRYC Italy National
Radio y Cine
AgenziaNazionaleStampaAsso ) )
1945 ) ANSA Chile National
clata
1945-1946 | Deutsche NachrichtenAgentur | Dana U.S. Zone National
1945-1949 | DeutscherPressedienst DPD British Zone | National
) Korea
HaptongTongshin (Korean )
1945 ] KPP (Southern National
Pacific Press) )
region)
1945 Jiji Press, Ltd. JP Japan National
1945 Kyodo News Service, The Kyodo Japan National
1945 PolskaAgencjaPrasowa PAP Poland National
1945 Radiopress, Inc. Radiopress | Japan National
1945-1947 | Rheina French Zone | National
1946 Austria PresseAgentur APA Austria National
KatholiekNederlandsPersburea o
1946 KNP Netherlands | Specialized
u
) China )
1946 Min Ben News Agency MBNA National
(Formosa)
Anglo-
1946 Sudanese Press Agency SPA Egyptian National
Sudan
1946 Telenoticiosa Americana Telam Argentina National
1947 Agencia de Noticias e de ANI Portugal National

Page | 64




Informapoes
1947 Burma Press Syndicate, Ltd. BPS Burma National
AgenciaNoticiosaCorporacion ) )
1948 o Coper Chile National
de Periodistas
1948 Agenzia Astra Astra Trieste National
Asociacion Noticiosa ) i
1948-1950 ) ANA Argentina National
Argentina
Korea
) Chung- )
1948 Chung-Yang Tongshin v (Northern National
an
& region)
United o
1948 Near & Far East News, Ltd. NAFEN ) Specialized
Kingdom
1948 Star News Agency Star Pakistan’ Specialized
Anglo-
1948 Sudanese News Service SNS Egyptian National
Sudan
Agentie de . .
1949 y Agerpres Rumania National
InformatiiTelegrafice
The Associated Press of ) )
1949 ) APP Pakistan National
Pakistan
1949 The Irish News Agency INA Ireland National
1949 Pan-Asia Newspaper Alliance | Pananews | Hong-Kong | National
1950 Philippine News Service PNS Philippines National
1950 Turk HavadisAjansi THA Turkey National
1950 ItimAgence him Israel National
1951 AgenceKhmere de Presse AKP Cambodia National
1951 Vietnam Presse VP Viet-Nam National
Near & Far East News (Asia), ) United o
1952 (Asia) ) Specialized
Ltd. Kingdoma
China )
1952 Ta Tao News Agency TTNA National
(Formosa)
1952 Yugopress Yugoslavia National

Unesco, (1953). news agencies their structure and operation,Unesco by the united

nations educational, scientific and cultural organization 19, avenue kleber, paris-16

printed by gorges lang, paris. p.15-17)

Page | 65



2.12 INDIA

India the idea of the take-over of Associated Press of India (API) from Reuters was
mooted in 1946 at a meeting of the Indian and Eastern Newspapers Society (IENS), a
body of newspaper owners of the region, in Lahore. Among those who supported the
scheme were Devdas Gandhi of the Hindustan Times, Ksturi Srinivasan of the Hinda
and Tushar Kanti Ghosh of Amrit Bazar Patrika. The Press Trust of India was
incorporated in Madras on 27 August 1947. In 1948 the Press Trust of India,
cooperative of Indian newspapers, arrived at a three-year agreement with Reuters
under which it took over the Associated Press of India and joined Reuters as a partner
in the collection and dissemination of news from all over the world. Press Trust of
India (PTI) went into operation on 1 February 1949. From 1953 PTI became a free

agent, as the PTI board on the basis of experience turned down Reuters' new proposal

2.13 ASSOCIATED PRESS OF PAKISTAN (AAP)

Associated Press of Pakistan (AAP) was established in 1948. Initially it was run
through a trust, but it was taken over by the Government through an ordinance on 15
June 1961. In Egypt, the Middle East News Agency (MENA) was established on 15
December 1955 as a joint stock company owned by Egyptian press establishments
in1960, MENA was nationalized along with other press establishments and was
affiliated to the Ministry of Information. In 1978, MENA become a national press
establishment affiliated to Shura (consultative) council. like other national press

organizations.

Pakistan Press International (PPI), a private limited company with Karachi as
headquarters was also established in 1956. Prensa Latina (PL), with headquarters in
Havana, Cuba, was founded on 15 June, 1959, shortly after the triumph of the Cuban
Revolution. Maghreb Arab Press (MAP), was created in 1959 in Morocco. Algerie
press Service (APS) Algeria's News Agency, was founded on 1 December 1961 in the
wake of the national liberation war, to be in standard-bearer on the world media

scenc.

Page | 66



2.14 GHANA NEWS AGENCY (GNA)

Ghana News Agency (GNA) was established in 1957 as the first news agency in Sub-
Saharan Africa, GNA contributed to African and Ghanaian emancipation. Ghana's
first President, Dr. Kwame Nkumah, regarded GNA as a counter-weight to biased
reporting by international news agencies. After three years of existence as a
government department, on 1 July 1960 (the day when Ghana was declared a
republic). GNA became a state corporation. A move was first made in 1957 to start a

Nigerian national news agency.

The agency was to be a co-operative to be controlled by leading broadcasting and
newspaper interests in Nigeria. That move collapsed when the Daily Times withdrew
from the arrangement. Three conferences on the development of information media in
Africa were sponsored by the United Nations Educational, Scientific and Cultural
Organization (UNESCO) in Dakar. in 1961. Paris in 1962 and Tunis in 1963. These
conferences led to the formation of the Union of African News Agencies. In this wave

of agency expansion during 1960 - 62, a total of 23 agencies were founded.

2.15 ORGANIZATION OF ASIAN NEWS AGENCIES (OANA)

Organization of Asian News Agencies was founded in Bangkok at a meeting of Asian
news agencies organized under The aegis of Unesco on 22 December 1961. The
meeting was participated by Antara, APP, Bakhtar, CNA, Kyodo, PNS, PTI, Orient
Press, VP, Information Ministers of Ceylon, Iran, Malaysia and Nepal, Thai
Newspapers Association and 20 observers, including AP, Reuters, AFP and various
UN bodies and international press bodies. According to the Unesco Report on World
Communications (1975), there were news agencies from 90 sovereign countries of the
world. But 40 countries had none and these included 25 countries with populations of

more than one million.

Agencies were directly controlled by the state in 50 of these 90 countries, in the 40
others, the agencies were cooperatively owned and run by the newspapers and the
media. In many of these countries, even where the agencies ostensibly were
autonomous corporations, owing to the political set-up, the State cast a big shadow on

the news agencies. On 1 December 1953, the International Press Institute™, then

Page | 67



based in Zurich®*., issued in report on The Flow of the News which was a study done
In cooperation with editors, agency executives and foreign correspondents in 10

countries — eight countries from Western Europe and other two from USA and India.

This study, performed by the press and for the press, noted the lack of balance in the
press picture of another country. It found that news agency coverage was centered
heavily on a few major countries United States, United Kingdom, Germany, France
and one or two others and on international organisations in which these are associated.
The question of adequate and equitable flow of information among all nations,
developed or undeveloped, had been reviewed within the framework oldie United

Nations.

The General Assembly at its seventh session in 1952 decided to have a survey made
of the state of mass media, and entrusted the task to UNESCO in 1957 the Director
General of UNESCO conceded the inadequacy of data on this subject and reported
that when the factual position was not fully known it was not possible to formulate
any programme. Subsequently, several conferences held in different regions brought
into focus the need, both to develop national media and to encourage international
cooperation in this field, especially in the developing world. (OANA Today and
tomorrow in OANA newsletter silver jubilee 1961 — 1986, p. 23.)

2.16 NON-ALIGNED MOVEMENT (NAM)

NAM The first official and most important inter-governmental conference of the
Afro-Asian Block was held in Bandung. Indonesia, in 1955. This conference is
generally seen as the founding meeting of the Non-Aligned Movement (NAM). Most
of the 29 participating starts had recently been decolonised and the anti-colonial
sentiments expressed during the conference were very strong. The Final Communiqué

of the Bandung Conference condemned colonialism on various grounds.

It called colonialism a 'means of cultural repression' and defined colonialism as 'the
subjection of peoples to alien subjugation, domination and exploitation'. When the
NAM was launched the area of information was not considered that important.
However, we find mention of cultural development and cultural exchanges in the

Belgrade Summit Declaration. The first dear expression of the issues related to the

Page | 68



media is found in the Action Program of Economic Cooperation adopted at NAM by

the Heads of the State and Government at Algiers (September 5-9, 1973):

1. The developing countries should get together in the domain of mass
communication in order to adopt joint measures to promote the mutual

exchange of ideas which arc inspired by the following principles:

(a) Reorganisation of existing communication networks which are inherited
from the colonial past and which have prevented them from

communicating freely, directly and rapidly.

(b) An initiative for joint measures to revise current multinational agreement
with the aim of revising the tariff for news reports and facilitating faster

and cheaper communication.

(c) Urgent measures to accelerate the process of collective acquisition of
communication satellites and elaboration of a code of conduct for the

manner of their use.

(d) Closer contacts between information agencies, universities, libraries,
planning and research bodies and other institutions should be encouraged
to that developing countries can “rty out an exchange of experience and

technological know-how and share their ideas.

2. The nonaligned nations should exchange and disseminate information on
mutual achievements in all domains through newspapers, journals, radio,

television and information media in their countries.

In January 1975 news agencies of 12 non-aligned countries, with a common wish for
mutual exchange of information, launched the Pool. Among the first reports of the
Pool were statements of 17 heads of state or government. Three months later, the
Coordinating Bureau of Non-Aligned Countries, meeting in Havana, expressed
satisfaction at the initiative, and offered its moral and political support for the
development of the Pool. In August 1975, Tanjug reported to the Conference of
Foreign Ministers of Non-Aligned Countries in Lima, Peru, that the number of

participating agencies had increased to about 40.

Page | 69



The conference noted with satisfaction the results achieved in promoting cooperation
among the non-aligned countries in the field of mass media, including the
establishment of the Pool of non-aligned agencies in January 1975. This conference
also decided that a special meeting of representatives of governments and news
agencies of non-aligned countries be convened to prepare a draft constitution for Pool
members, and accepted India's offer to host it in rho following year. Tunisia was
appointed as coordinator in this field. The conference also supported the holding of a
symposium on mass media in non-aligned countries in Tunis. In preparation of the
meeting of representatives of governments and news agencies of non-aligned

countries to be held in India, a workshop of news agencies of India.

Tunisia and Yugoslavia was held in Belgrade at the end of January 1976 to draw up a
draft constitution for the Pool. This was closely followed in March 1976 by the Tunis
symposium on cooperation among non-aligned nations in the field of information.
Three years after Algiers, this Symposium on Communication held in Tunis paved the
way for the first Conference of Ministers of Information of the Non-Aligned
Countries in New Delhi. Nearly 200 participants, comprising leading personalities
from mass media, government representatives and public and scientific workers from
more than 50 countries attending the symposium unanimously concluded that the non-
aligned and developing countries had unequal position in the international flow of

information and the existing systems of communication.

Delegations from 59 countries, led by their respective Ministers of Information and
heads of misting news agencies, and seven observers, attended the First General
Conference of tin News Agencies Pool of Non-Aligned Countries held in New Delhi,
India, from 8 tol3 July 1976. Inaugurating the conference, the Prime Minister of
India, Mrs. Indira Gandhi, said the non-aligned countries, despite the extraordinary
diversity among them, shared a common past, a common present and a common
future. They had suffered from colonial rule economic exploitation, cultural
suppression and psychological frustration and they prized their regained freedom. Yet
freedom could not be consolidated without economic strength. The non-aligned
countries, therefore, wanted an equitable share of the world's resources and

technology and a future free from wars and tension.

Page | 70



These goals, she said, made non-alignment one of the most purposive and powerful
movements 1n the world's history. It was based on the positive values of trust, hope
and willingness to cooperate. As against that, alignment was negative, loon much as it
involved teaming up against others out of fear and suspicion. Mrs. Gandhi pointed out
rho the non-aligned countries were still handicapped by their colonial past. "The
European language we speak it self becomes a conditioning element we imbibe their
prejudices. Even our image of ourselves, not to speak of the view of other countries,
tends to conform to theirs." The conference noted that the serious inadequacy and
imbalance in the prevailing world information set-up were the result of concentration
of the means of communicating information in the hands of a few news agencies

located in certain developed countries.

These agencies alone decided what news would be purveyed, and how it would be
purveyed, to the rest of the world. The people of developing countries, especially the
non-aligned nations, were thus forced to see each other, and even themselves, through
the eyes of these news agencies. The international news media misrepresented the
efforts of the non-aligned countries for world peace, justice and the establishment of a

just world economic order, and also sought to divide the movement.

The non-aligned countries resolved to rectify this situation through greater collective
self-reliance. They emphasised that the establishment of a New International Order
for Information was as necessary as the New International Economic Order, and that
the Pool was an important step towards the establishment of New International
Information Order (NIIO). The conference made a Declaration on Information and
adopted a constitution for the Pool with a view to facilitating dissemination of correct
and factual information about the non-aligned countries. The Fifth Conference of
Heads of State or Government of Non-Aligned Countries, held in Colombo, Sri
Lanka, from 16 to 19 August 1976, welcomed and endorsed the Declaration on
Information and also the other decisions taken by the Now Delhi conference. It
described them as an important step towards further cooperation among the non-
aligned countries in establishing a balanced and equitable distribution of news and
information to the peoples of the world. It said the emancipation and development of
national information media was an integral part of the overall struggle for political,

economic and social independence.

Page | 71



The Statute of the News Agencies Pool of the Non-Aligned Countries was approved
by the Colombo Summit. Mrs. Indira Gandhi said in Colombo, "Since Algiers we
have been formulating programmes of cooperation amongst the non-aligned. It is now
time to pool our resources and our experience. The focus should be an the functional
cooperation. The Non-Aligned News Agencies Pool is an example of our
determination to be better informed about each other, not just political but also
economic level." (Jaipal. Rikshi,(1983) Non-Alignment: Origin Growth and Potential
for world Peace, Allied Publishers Private Limited, New Delhi,)

(Yadava.S.Jaiswan (1983) for resolutions and decision about establishment of the
News Pool see News Agencies Pool of Non-Aligned Countries : A perspective (1983)
, published by Indian Institute of Mass Communication for Coordinating Committee,
Allied Publishers, Private Limited, New Delhi.)

(News Agencies Pool of —Aligend Countries ibid, p.17.

2.17 NEW WORLD INFORMATION AND COMMUNICATIONS ORDER
(NWICO)

The debate about a New World Information and Communications Order (NWICO)
tended to focus upon media ownership and upon the contending concepts of
information as commodity and information as social good, upon the freedom of
information as an individual versus a collective right. The NWICO debate raged
throughout much of the 1970s and 1980s in the halls of the United Nations, and
particularly within UNESCO.

NWICO proponents and opponents alike accepted the premise of a link between
economic progress and the availability of information. However, liberal theorists
maintained that national cultures and sovereignty were not threatened by information
concentration, while structuralists and socialist analysts argued that they were. In
particular the NWICO proponents mostly drawn from the ranks of non-aligned
nations, claimed that Western ownership and control of both the news media and their
distribution channels constituted a form of cultural dominance whose covert goal was
capitalist economic expansion. This argument, played out in forums such as the Non-
Aligned Movement and UNESCO conferences, drew support from the Soviet Union,

and hostility from Western administrations. It was partly due to fears of the growing

Page | 72



politicisation of Unesco that the United States and Great Britain withdrew from that

organisation in the mid-1980s.

There have been other efforts to create alternatives and most important among such
efforts in news agency field is the Inter Press Service (IPS). It was founded in 1964 by
a group of journalists including Roberto Savio as a cooperative from 1964 to 1968 it
served certain Latin American Governments to condom a dialogue between Europe
and Latin America to improve understanding of projects of same political orientation.
Between 1968 and 1971, the political situation changed considerably and mon, IPS
offices were closed down. From 1971 onwards, IPS developed into a specialised news
agency aiming at becoming a third world agency. IPS had, in the middle of the 1980s,
correspondents posted in 50 countries and stringers regularly reported from numerous
other capitals. Within three decades IPS services were available through online
computer services, electronic databases, printed bulletins or daily teleprinter. It
claimed to be the world's fifth largest news agency. With regional editorial and
managerial centers in Asia, Africa, the Caribbean, Latin America, North America and
Europe, IPS guarantees the cultural diversity of its news report. From the world desk

in Amsterdam,

The Netherlands, IPS coordinated its global service. Despite financial difficulties, IPS
still survives. IPS World Service produces 30 reports a day on events and processes
affecting the peoples and nations of the South. Primary languages are English and
Spanish. Reports are translated into many other languages and widely distributed. IPS
began Internet distribution in 1994, using a website art up by the Norwegian
telecommunications company, Telenor. The home page the Global Gateway, based in
Rome, was launched in 1996, with a Spanish language equivalent added in 1999,
produced in Montevideo. IPS leverages its Internet presence through arrangements
with several web portals, including One World Online. A keyword searchable archive
dates from 1994. Visitors see headlines and she first lines of items only subscribers
can access complete texts. A text-based graphic design accommodates users with slow
Internet connectivity. 7,000 hits a day come mainly from the US. IPS also sends
customised news packages to over 5,000 subscribers, mostly NG0Os, UN and E. U.
officials, media and educational institutions and personnel, libraries, trade councils
and government ministries. Distributing via the Internet portals greatly extends the

reach of IPS services. IPS, One World and the Panes Institute together are designing

Page | 73



Inter World Radio to distribute news scripts to radio stations for reading directly on

the air.

In the US the main distribution channel is Global Information Network (GIN) daily
distributing about 70 English and Spanish language reports to over 300 clients, two-
thirds of whom are African-American newspapers, and many of whos e readers do not
have web access. Some national agencies (e.g. OPECNA, QNA, and WAM) use IPS
channels to reach a larger audience. The web also facilitates in-house correspondence
among IPS correspondents and bureaus." In Brazil newspaper groups launched their
own news agencies. Agencia Estado, of Estado group, distributes information by fax,

satellite, FM, pagers and dedicated lines.

It was founded in 1970 as part of Group Estado which began with newspaper O
Estado de S. Paulo (1875) and now also owns Jornal da Tarde (1966) OESP Midia
Direta (1984) Radio Eldorado (1958) Agencia Estado (1970) and OESP Grafica
(1988). In 1991, the agency started a broadcast service, in 1995 Brazil Financial Wire,
i 1998 Release online and in 1998 Info cast. Similarly Agency O Globo™,
established in 1974, is a division of Globo Organisation, which includes the leading
broadcast television network, a publishing company, a radio network, an Internet
division and three newspapers. The material distributed by Agency O Globe includes
the content of three newspapers O Globe, Extra and Diario de S. Paulo, as well as real
time information produced by its Internet division, Globo Online. (The New World
order and the Geopolitics of Information by Christopher Brown- Syed appeared in:
LIBRES: Library and Information Science Research,19 January 1993.)

2.18 AFRICA AND LATIN AMERICA

UNESCO has since early eighties supported the establishment of national news
agencies with a view to improving news collection and dissemination within nations
and promoting greater diversity of news sources in international news. These projects,
CANAD (Central African News Agencies Development Project), SEANAD
(Southern and East Africa News Agency Development Project), and WANAD (West
African News Agencim Development Project), collectively, generated or helped to
sustain an impressive number of national news agencies in Africa during the 1980,

and 1990, (e.g. 13 in the case of WANAD, 12 in the case of SEANAD). However, the

Page | 74



projects had not been able to establish any one model of appropriate intervention
because the circumstances of each country, each agency. were so different one from
another. In Zimbabwe, the national news agency, Ziana.was strong, while in
Tanzania; Shihata had almost perished (and is now mina). In addition to training, the
projects also helped supply equipment, ranging from basic start-up technology (even
typewriters) to state-of-the-an computers. News exchange was another area of
activity. SEANAD supported the design of electronic boxes' by telephone, a system
that was later transformed into software for writing, filing and exchange of news

items.

The server was based in Zimbabwe, and other agencies were given PCs: the agencies
only had to dial the server to offer and collect news stories. There were differences
between Francophone and Anglophone African countries. In the territories that had
been governed by France, news agencies began life essentially as mailboxes for
Agence France-Press, the world's only French language international agency. Other
influences were Belgian (e.g. AZAP in Zaire) and Portuguese (e.g. Angop in Angola).
Uncsco's many initiatives included support for PANA (Africa) and CANA (the
Caribbean) from the 1960, to the 1980s, the national agencies typically experienced
an unesy mixture of autonomy and dependence; their editorial content was primed to
provide what has been disparagingly referred to as 'protocol' news. Motivated staff
was hard to main markers were weak, and subject to government intervention.
However, by the tum of the year 2000, it was becoming clear that many national news

agencies were in crisis.

In many cases, agency technologies are often obsolete, and in countries whose
governments do not appreciate the content that news agencies produce, the agencies
are perishing through a mixture of political intervention and inadequate financial
support. For example, Zimbabwe Inter-Africa News Agency (ZIANA), founded in
1981, was a rather successful national news agency owned by Zimbabwe Mass Media
Trust based in Harare. It has folded up for political reasons; and New Ziana, which
has replaced it,is not so successful for lack of funds. In 1992, there were 48 national
news agencies, almost all of which werB e under the tutelage of public authorities
through government institutions such as the information ministries or sometimes

directly under. the control of the President's office. From the onset, they served as

Page | 75



national intermediaries for the distribution of teleprinted news essentially generated

by the Western agencies.

Following the acute crisis of the early 1990s, the Pan-African News agency (PANA)
kicked off structural transformation process spearheaded by Egypt and Nigeria who
successively occupied the chair of its board of directors. In 1993, a plan of recovery
under the aegis of the OAU Secretary General and UNESCO was instituted to
professionalise the agency and diversify its services. Finally, with the backing of
Uncsco. PANA was liquidated in October 1997. In its place, a company, Panapress
Ltd. regrouping public and private shareholders was set up with a capital of 12.9
million dollars. It is now a commercial company with 75 percent ownership by

African private investors, and 25 percent by African states.

With correspondents and stringers in 51 countries.it is committed to "providing
accurate, objective, yet fresh view of African people, politics and business climates. It
has its headquarters in Dakar, Senegal. Panapress fee-based content can be packaged
to suit the content needs of individuals, organisations, print and broadcast media and
can be delivered via e-mail or using the Panapress self-service interface UNESCO
also supported establishment of Caribbean News Agency (CANA), an independent
institution serving 13 Commonwealth Caribbean countries™ from Belize in the north
to Guyana in the south. It started operation on 7 January 1976 as a cooperative of 16
media organisations located in six of these countries, headquartered in Bridgetown,
Barbados, where it is registered as a limited liability company. It serves over 100
clients with wire, radio, Internet and photo services throughout the Caribbean.

(Panapress website,9 December 2004.)

The Caribbean Media Corporation (CMC) has evolved forn the merger of the
commercial operations of the Caribbean News Agency Ltd. (CANA) and the
Caribbean Broadcasting Union*® (CBU). A Chief Operating Officer, reporting to a
Board of Directors drawn from the two constituent companies, leads CMC. This
demonstrates horn in regions of the developing world that share economic and other
structures. a regional news agency may have greater viability than isolated national
news agencies. CMC combines traditional news agency, internet and audio-visual

operations, and is increasingly commercialising its operations.

Page | 76



Mention should also be made here of (Agencia Latinoamericana de Infromacion
(LATIN) created on 13 januwary,1970 ,by 13 leading newspaper of Latine America.)
The founders engages Reuters as managing agent of Latin with the responsibilities
of selecting and training Latin America journalist, management and technical staff

for the agency, setting up communication and administrative structure .

On 1 july 1971 when the service was launched ,it had 44 subscribers ;and in
December 1977 the number of subscriber was 156 .Latin content combined news
from Latin correspondents in Latin America and Washington, world news from
Reuters and summary of the New York Times. It initially transmitted 18 hours a day
in November 1977, it become a 24-hour news service. In May 1981 Latin ceased to

exist.

2.19 NEWS AGENCY IN POST-COLD WAR ERA

After the fall of communist in the Eastern Europe and disintegration of the Soviet
Union and the later disintegration of  Yugoslavia, there was another wave of
establishment of new private news agency initiatives and reorganisation of existing
news agencies. State agencies have faced reduction in State funds. TASS has become
ITAR-TASS, but agency of different republics can now have independent
arrangements with foreign agencies and ITAR-TASS. Tanjug exists but with reduced
importance. In Romania, Agerpes, after the reorganisation on 8 January 1990, has has
become Rompres-Romania’s official "mouthpiece" organised as a public institution of
national concern. Since the beginning of 1996, the Czech News Agency (CTK) has
existed without any state or other subsidy. It covers all its expenses solely from its
own commercial activities. Bulgarian Telegraph Agency has closed 50 correspondent
bureaus, abroad, and is now almost fully dependent on the international and regional
agencies for foreign news. Some private initiatives have succeeded and others have
failed. Interfax, founded in 1989 by Mikhail Komissar, with colleagues from Radio
Moscow, is a major success story. The Interfax news agency is part of the Interfax
Information Services Group which is composed of about thirty companies, including
national, regional and specialised news agencies. Baltic News Service (BNS) was

founded i Moscow in April 1990, at the height of the Baltic states' struggle for

Page | 77



freedom, to bring news s directly from the three Baltic countries to Moscow since

then BNS has grown Fast to be the Baltic region's leading and largest news agency.

Now it is a member of Alma Media Gorup, Finland. Belgrade based BETA News
Agency was established in 1992 by nine journalists to provide “full and objective
coverage of events in Serbia and Montenegro and Southeast Europe,” It calls itself a
regional independent news service and maintains the site Clean Hands that deals with
corruption in Serbia and Montenegro and neighborhood. It is funded by US-based
IREX organistaion (May 2002 — December,2004) and Norwegian People’s Aid of the
leading agencies which were called big four during the NWICO debate AFP and AP

are on sound footing because of their ownership structure.

The was not the case with the other two. On the occasion of UP’s 50 anniversary, 21
June 1975,Time Magazine said: undertaking the United Press today is the world most
enterprising wire-news merchants outside of the US include more than 30 national
and other news agencies which relay its reports to additional thousands of newspaper
and broadcasters. In the US,UPI’s clients include 1134 newspapers and other
publication and 3699 broadcast in 1982 Scripps family sold UPI. Tennessee
entrepreneurs, Douglas Rush and William Geissler, took over the news service from
the owners of the Scripps Howard newspaper chain. Under their ownership UPI
continued to lose money, eventually filing for Chapter 11 bankruptcy protection in
1985. The company's headquarters move New York City to Washington D C.
Mexican publisher Mario Vazquez Rana purchased it out of bankruptcy in 1986 in
1991 UPI was purchased out of its second bankruptcy by a group of Saudi investors
and expended its involvement in the Middle East. In 2000, News World
communications a middle group founded by Rev. Sun Myung Moon that includes The
Washington Times newspaper purchased UPI. Now UPI products include original
content in English, Spanish and Arabic. Besides headquarters in Washington D.C it
has offices in Beirut, Hong Kong, London, Santiago. Seoul and Tokyo.Though it was
United Press whish stared feeding television news clips to television stations, today
the marker dominated by Reuters and AP. United Press launched the first
International television news film service in 1952 as United Press Movie tone News.
It had two Products a newsreel that was distributed to theaters and a news film that
was distributed to television stations. It became UPI News Films from 1963 to 1967

when ITN joined it to make it UPITN. When ABC purchased it became WTN and

Page | 78



was eventually owned by Disney. In the third quarter of 1999, Disney decided that

WTN was not part of its core business.

It needed cash to meet third quarter projections and it sold the company to AP for $55
million. AP merged it with APTV to make it APTN. Another news film agency
Visnews was launched in 1957 as a joint venture of BBC, Reuters and NBC. By 1980,
Visnews had about 30 overseas bureaus and 400 freelance cameramen. In 1985, cash-
rich Reuters bought Visnews and later renamed it Reuters Television. But the
emergence of global television news, led by companies such as CNN and BBC World
Television, has to be noted. Though they may subscribe to APTN and Reuters
Television, their own channels are distributed by satellite or by cable, or provide news
to terrestrial broadcasters and through the Internet. Charles-Louis Haws, who invented
the business of news agencies. Would never have imagined the growth and diversity it
will achieve in less than two centuries. In that carrier pigeon and telegraph era, who

could have imagined about mobile phones and the Internet.

2.20 NEWS AGENCY IN ASIA
Following news agency in Asia are stated below
2.20.1 Afghanistan - Bakhtar News Agency

Founded in 1939.Address: The Bakhtar news agency, Government Press Department,
Kabul, Afghanistan. The head office of Bakhtar is in Kabul, this being the centre for
both the reception and despatch of news. The agency is a major source of news for all
media in Afghanistan gathering domestic and international news and providing
information to outlets. The agency has a correspondent in each of the main cities:
Kandahar, Herat, Mazar-i-Sharif, Farrah,Gardez, Faizabad, Maimena, Khanabad,
Ghazni,Jalalabad and Torkham. Bakhtar has contracts with four foreign agencies: UP
(New York); AFF (Paris); TASS (Moscow) and Press Trust of India (Bombay) for the
use of their international news services. A full service of foreign news, however, is
not received from any of these agencies. Under its contract with UP, Bakhtar receives

a shortened file of world news from the UP bureau in Bombay.

Page | 79



2.20.2 India

Keshab Chandra Roy a journalist from Calcutta went to Simla, the summer capital of
the Government of India, and became special correspondent of several Indian
newspapers. As early as 1908, Roy saw the possibilities of starting a national news
agency. he learnt in 1906 that England had adopted the multi-address telegraph

system, enabling newspapers to sent press telegrams and receive them at special rates.

Along with some British journalists, he persuaded the viceroy, Lord Minto, to
institute a similar system in India which proved a boon and paved way for syndication
of news messages. Roy was an admirer of the AP and dreamt of starting a similar
agency in India. In 1910 he launched an agency - the Press Bureau, with offices at
Bombay, Calcutta and Madras. He argued that Indian newspapers could not pay
separate telegraphic rates and so correspondents’ messages to The Press Bureau
offices would be copied and distributed. By 1913 the Press Bureau had worked for
three years and was in red because the Indian newspapers were not paying the bills.
Its subscribers included the Statesman and the Madras mail. Roy had to sell his
property to keep the agency going. About this time, Edward E. Coates.the
representative of the Statesman of England and Reuters, was persuaded by the
Finance Member of Viceroy's Executive council to start an Indian news agency as he

could know of failure of a bank in Madras full one week later.

This agency supplied Indian news to about a hundred officials all over the country and
entered into an agreement with Reuters for the supply of foreign news. Sir Roderick
Jones, Reuters’ chairman persuaded Roy to amalgamate his agency with Coates and
form a new one, which he called Eastern News Agency.‘ It was, however, called the
Associated Press of India (API)‘ . Coates sold his interest and retired while Roy took
charge of the news operations in 1919 under the overall control of the Reuters general
manager based in Bombay.” Roy is credited with great persuasive skills. The Indian
Telegraph Act was amended, at Roy's instance, to secure for news agencies the
facilities available to registered newspapers. It was agin Roy who persuaded Hugh
Keeling, the chief engineer, to allot to the agency the site in New Delhi's Parliament
Street on which the Press Trust of India building was to come up many years later.
Reuters’ outward service from India was supplemented by Reut- Buck providing

amplification of certain messages, which the Government was interested in and

Page | 80



Globe-Reut provided for similar amplification worldwide. The British Government
started the British Official Wireless, compiled by the British Foreign Office.

Messages were relayed on wireless between Rugby in England and Kirkee in India.
2.20.3 The Free Press

The combination of Reuters and the Associated Press meant official control and this
became apparent in the early twenties with Gandhi's movements. S. Sadanand
launched the Free Press Agency (FPA) in 1927. He said in his statement of objects
and reasons that public opinion was moulded entirely by news supplied from day to
day and it was “difficult if not impossible to mould healthy public opinion owing to
the monopoly held in the supply of news by subsidised news agencies.” The FPA had
a foreign section as well. Cables of some of the leading news agencies of the world
were selected and pooled by the London office and sent out to India. Reuters often

lost this race.

The full weight of the imperial authority was deployed to thwart this enterprise.
Official pressure was exerted on Sadanand's fellow directors and four of them
resigned in 1929 and the fifth did so in 1930.The Press Ordinance of May 1930 came
down with a heavy hand on newspapers publishing FPA news. The Free Press
telegrams were subjected to a strict censorship and newspapers grew reluctant to
publish news supplied by the agency for the fear of offending the Press Ordinance or
other emergency press laws. API also exerted pressure by insisting that its service
would not be available to newspapers subscribing to the other agency. Sadanand
sought other ways of continuing the battle, and he started the Free Press: journal as a
morning daily in june 1930 from Bombay; associated newspapers were started

publishing Free Press news exclusively.

In 1930 a smuggled copy of the Free Press journal was the cause of much concern in
the Reuters office in Bombay and cables were sent home of Reuters being beaten by
the opposition. Important FPA scoops included the Chittagong armoury raid case in
February 1933. K. Rama Rao, one of the most respected journalists of his times, dug
up the background of the case and printed the story of the arrest of Surya Sen, the
leader there was a protest against a news agency running newspapers, and when his
directors arrived at an agreement with the Associated Press, Sadanand had to give up

his chain newspaper enterprise. In 1935. When his newspapers’ securities were

Page | 81



confiscated, Sadanand had to close down his agency. Sadanand went bankrupt
through the forfeiture of the heavy securities he had to pay repeatedly for the violation
of the imperial code. Penalty had to be paid for an editorial entitled “Swaraj is the
only remedy” in the agency's paper Free Press Journal and for publishing extracts
from an article by Mahatma Gandhi and for a report of Vithalbhai Patel’s speech in
New York. If Mohandas Karamchand Gandhi was a reedom fighter, journalist
Swaminath Sadanand was a journalist freedom fighter. He fought for the freedom of
the press not only when the British were ruling India but also after independence
when he could warn about the dangers of Dominance of the world news by a few

news agencies.

He did not invent the phrase “new world information and communication order” but
he could see the problem from which the world is suffering even today. In his early
journalistic career, Sadanand worked with Reuters (rather, its subsidiary Associated
Press of India) for a while. Hardly anything is available on that period but it is clear
that his desire to have an independent Indian news agency was born during that time.
He had also been to Burma before coming back to Bombay to launch Free Press of

India News Agency.
2.20.4 United Press of India

The United Press of India was started from Calcutta in 1933 by B. Sen Gupta, who
had resigned from the Free Press. Sen Gupta was the Managing Director and Dr. B. C.
Roy, Chairman of Board of Directors. The news agency had financial and other
difficulties from the beginning. The competition was with the Associated Press with
its speedy teleprinter transmission. When Dr. Rajendra Prasad inaugurated the United
Press teleprinter services in 1948, the news agency had a fresh lease of life. The
agency finally closed down in 1958, as newspapers were unwilling to keep it alive. C.
Raghavan wrote about the collapse in 1977, “At that time, on behalf of the Indian
Federation of working Journalists, I repeatedly met the Home Minister, the late
Govind Ballabh Pant, in an effort to prevent the closure. Pandit Pant was willing to
declare a moratorium on UPI’s debt to the Post and Telegraph Departmentquite a
substantial sumprovided he was assured by the owners and newspapers that they
would meet the other debts, including the Provident Fund dues of employees, and

assure that the service could be run economically. The newspapers were unwilling

Page | 82



and the owners were unable to do anything. And so the United Press of India (UPI)

collapsed”.
2.20.5 Press Trust of India

The Press Trust of India, was incorporated in Madras on 27 August 1947. This was
within a fortnight of what jawaharlal Nehru described as India's “Tryst with Destiny”
at the historic central hall of Parliament on the night of-'14 - I5August . In 1948,
Indian newspapers formed the Press Trust of India, on the basis of cooperative
ownership. It arrived at a three-year agreement with Reuters under which it took over
the Associated Press and joined Reuters as a partner" in the collection and
dissemination of news from all over the world. At the end of four years, the
agreement was ended and the Press Trust of India began purchasing Reuters’ services

in bull: and distributing them to its subscribers in India.

The idea of the takeover of API from Reuters was mooted in 1946 at a meeting of the
Indian and Eastern Newspapers Society (IENS) in - Lahore. Among those who
supported the scheme were Devdas Gandhi of the Hindustan Times, Kasturi
Srinivasan of the Hindu and Tushar Kanti Ghosh of Amrit Bazar Patrifia. Meanwhile,
the Labour government which had come to power in England in the wake of the Tory
defeat in 1945, had sounded Reuters to come to terms with the Indian newspapers
about the transfer of its interests. Reuters were reluctant to give up its monopoly in
India even at a time when the British had decided to transfer the power to Indians
.while agreeable to the handing over of the business of the internal agency, API, to the

national news agency Reuters wanted to retain control over the foreign news service.

Then Reuters could manipulate the Indian and Eastern Newspaper Society (IENS) to
get into a post-independence arrangement favouring Reuters all the way. The
deadlock was finally resolved through the intercession of Sardat Vallabhbhai Patel,
the Member for Home and Information of the Government of India. He insisted on the
total transfer of Reuters’s Indian interests to the Indian news agency, Press Trust of
India, which the Reuter teleprinter line license due for renewal in July 1947 would not
be renewed. Sardar Patel aslred the IENS president to inform the Reuters that a new
ageernent be made for the immediate transfer. Reuters promptly agreed to a total
transfer and invited an Indian newspaper delegation to visit England to negotiate a

new deal, as the teleprinter line license of Reuters was due to be renewed in july 1947

Page | 83



and there was a government resolution that future licenses could be given only to
Indian agencies. The new partnership deal was approved by IENS on 27 july 1948.
The agreement was finally announced on 21 September 1948. On 14 January 1949,
PTI remitted the required money and became a partner of Reuters with effect from 1
February 1949. Thus, the PressTrust of India (PTI) which had been registered as a
company in August 1947 went into operation on 1 February 1949. PTI began as a
non-profit venture. According to the Memorandum and the Articles of Association of
the company, shareholding was restricted to newspapers regularly published in India,

which subscribed to its services.

The shareholders could not be paid any dividends, with the income being invested
solely on the promotion of professional activities originally set out for it. Its
Constitution had also provided thatcontrol shall at no time pass into the hands of any
interests, group or section. Administration was the responsibility of a general manager
and a Board of 14 directors, of whom 10 were from the newspapers and 4 were public
men. A chairman was elected annually. To direct the Indian desk in Reuters’
headquarters in London, the PTI chose G. Parthasarthi, who has been assistant editor
of the Hindu since 1936. K. Gopalan, a senior member of staff' from API days was
assigned to assist him. They reached London on 20 April 1949 to discover that the
India desk consisted of six men. Five had no knowledge of Indian conditions and even

Indian geography.

The sixth had a distant connection with India by virtue of having been a sub-editor of
the Statesman in Calcutta about twenty years ago. But he was long past the age of
retirement. Reuters violated the agreement by sending representatives to territories
marked liar PTI in the agreement, without prior consultation as in the agreement.
Another irritant was appointment of a British correspondent in New Delhi on a
regular basis. Reuters also wanted an alteration in terms of agreement: In clause 3, in
‘restatement of principles’ forming the basis of partnership, it said, ‘The whole is
greater than the part and any rights or privileges of one part should not directly or
indirectly affect the whole. On 13August 1952 Dr B. V. Keslrar, Minister for
Information and Broadcasting in the Government of India, wrote to K. Srinivasan,
editor of the Hindu, "The Government expects the PTI to stand more and more on its
own legs, not subservient to other international agencies but equal to them and not

also forming a subsidiary part of any international cartel. If we find that PTI has

Page | 84



entered into an agreement which derogates from the position that we expect it to have
and becomes subservient to any foreign and /or international network, we might have
to think seriously how far we can continue to the PTI the facilities and cooperation
that we have been extending to it until now.” Prime Minister Nehru" wrote to
Srinivasan, “I am reluctant as Prime Minister to interfere in the partnership
arrangements between the PTI and Reuters. That is the primary responsibility of the
members of the PTI. But naturally, I am greatly interested in this matter because of its
wider implications. I should like national news agencies to develop in India and I
would like to judge every proposal from that point of view.” The basic difference
between PTI and Reuters, he thought, was reflected in the foreign policies of the two

countries.

The agreement seemed to suggest that Reuters did not like PTI to give publicity to the
Indian view in international affairs, especially in Asian countries, and also wanted to
increase control over PTI. This aspect of the question had not been considered when
the original agreement had been drawn, since India's foreign policy had not been
developed then. The Prime Minister went on to explain that Indian policies in the
Middle East and South East Asiathe Indian area allotted to PTI caused apprehension

to Reuters who attempted to neutralise or lessen PTI activities in this area.

They had even sent a correspondent to India and there had been tendentious
propaganda by a Reuters man in Pakistan. Nehru did not see much advantage in PTI
able to control new going out of India, “I am a little more interested in news that goes
to and comes from the places like Cairo, Baghdad, Tehran, Rangoon, Singapore and
Djakrarta.” The new formula proposed by Reuters was rejected by the PTI board on
20 September 1952, thus putting an end to its partnership with PTI. "When PTI
emerged a free agent in 1953, we felt as happy as jawaharlal did at the end of the
interval between India's attainment of dominion status and its emergence as a
sovereign republic an interval during which he chafed at to couch communications
to His Majesty in the phraseology of a subject addressing his liege.” The 30,000 km
long teleprinter network that PTI inherited from API in 1949 had grown to 55,000 km
by the end of 1975. Starting with 30 bureaus, the PTI had 70 bureaus spread over
cities and towns. In 1959, PTI's exclusive partnership with Reuters for the purchase of
Reuter news ended. PTI kept its windows on ‘the world scene open through

arrangements for exchange of news with 14 foreign news agencies - Reuters (UK),

Page | 85



APP (France), UPI (USA), Tanjug (Yugoslavia), Antara (Indonesia), Polslta Agencja
Prasowa (Poland), Allgemeiner Deutscher Nachrichtendienst (German Democratic
Republic), BSS (Bangladesh), Novosti (USSR), Bernama (Malaysia),Prensa Latina
(Cuba), Agerpress (Rumania).

2.20.6 United News of India

The United News of India (UNI) was sponsored by eight newspapers, Hindu, Times
of India, Statesman, Amrit Bazar Patrika, Hindustan Times, Hindustan Standard,
Deccan Heral and Aryavarta. It was registered as a company on 19 December,1959.
On the first day of its operations, 21 March 1961, for some time the agency had to
make do with old UPI teleprinter machines, rusted through disuse from this modest

start the UNI grew into an important rival agency within a decade.

The UNI had launched a number of services. In 1968, it introduced a weekly back
grounder service of well-documented, in- depth back grounders on current topics. In
1970, the UNI Agriculture News and Feature Service was launched, a pioneering
effort in the field of agricultural journalism. The financial and commercial service
provided trend reports on Indian and foreign markets. The last in the series was the
UNI Airmail News Service (1971) designed to ensure a steady flow of processed and
factual information on a variety of themes UNI was also the first to venture in to the
field of science reportage with a full-time science correspondent for world news the
UNI had arrangements with the Associated Press (USA), Deutsche Press-Agentur
(West Germany), Agenzia Nazionale Starnpa Associata (Italy), Agerpress
(Rumania), Cetelta (Czeehoslavakia), Jiji (Japan), the Eastern News Agency
(Bangladesh) .

2.20.7 Bangladesh Sangbad Sangstha (BBS)

Bangladesh Sangbad Sangstha (BS'S), the country’s national news agency was
lunched on 1 January 1972 within days of birth of Bangladesh as an independent
country. The Dhaka bureau of the Associated Press of Pakistan (APP) was turned into
the national news agency of the new country. Beginning with a small strength in the
head office in Dhala and a bureau in Chittagong, BSS now has bureaus in Raishahi,
Rangamati and Sylher also The national news agency has its correspondents in the 64

administrative districts of the country. The agency functions almost round-the-clock

Page | 86



to disseminate national, international, political economics development and other

news to neatly 50 subscribers across the country.

The subscribers of BSS include all the leading newspapers, radio, television networks,
International news agencies having bureaus in Dhaka, banks as well as government
ministries. BSS subscribes to two major international wire services, Reuters and AFP.
It also exchanges news with Press Trust of India (PTI), Associated Press of Pakistan
(APP), Xinhua, the official news agency of China, Bernama of Malaysia and
TransData of Australia. BSS transmits news features including IPS features. BSS has

news exchange agreements with a host of other national news agencies.

The subscribers of BSS include all the leading newspapers, radio, television networks,
international news agencies having bureaus in Dhaka, banks as well as government
ministries. Right from the start its news service was in English. It introduced Bangla
news service in 1999 in the backdrop of a swelling number of Bangla newspapers.
Recently, it switched over to computerised news network. Earlier it used to depend on
teleprinters to disseminate news to clients. With the launching of this website, BSS is
planning to go online with clients news and features. There is a subscribers DANIDA -

funded human rights desk in the agency.
2.20.8 Hsin Hua (New China) News Agency (NCNA)

The Hsin Hua News Agency was founded in Yenan in 1944 and transferred to Pekin
in 1949. It is only since it has been established in its new headquarters that it has had
modern equipment at its disposal. The NCNA is an official government ogency which
forms Part Of the Information Department of the Pekin Government. All its
employees are civil servants.The agency has the monopoly of supplying news to all
newspapers in the Continental area of China. The NCNA distributes domestic news to
all Continental Chinese newspapers. It has organized a foreign service composed
mainly of items taken from the TASS service which is received regularly. The agency
distributes in London a daily mimeographed bulletin in English, made up of items
taken from Radio Pekin short-wave broadcasts which are monitored by the London
staff of the agency.In Hong Kong, NCNA distributes a daily bulletin in English and

Chinese, also made up of items from Radio Pekin short-wave broadcasts.

Page | 87



2.20.9 Nepal - The National News Agency (RSS)

The National News Agency (RSS), having nationwide network, is the largest and
longest serving news agency in Nepal. It was established in 2018 BS under the
Rastriya Samachar Samiti Act, 2019 BS, merging two privately owned news agencies
with a view to facilitating newspapers and broadcast media. With the development of
news media in Nepal, subscribers of RSS have so far reached more than 100
newspapers, radios, online media, and televisions. A pool of permanent and stringer
reporters scattering throughout the country contribute to the news service and photo

file every day.

It has arrangements for exchange of news with the reputed Associated Press (AP) of
USA, Agence France Presse (AFP) of France, Xinhua of China, Kyodo of Japan,
Press Trust of India and Associated Press of Pakistan for over three decades, and has
started providing high quality photo service of national and international events
subscribing from the AP, AFP, Xinhua and Kyodo recently. The RSS also exchanges

news with these news agencies as part of bilateral arrangements.

Whether it is information-conscious readers in Kathmandu or villagers in rural Nepal,
students at campuses, diplomatic missions in Kathmandu or abroad; or commercial,
financial, and industrial establishments, RSS serves news and photos in a timely
manner in the best traditions of news agency journalism, with speed, accuracy, and
objectivity. RSS provides news and photo services in edit-friendly format so that it

would be easier to secure, copy and edit. (http://www.rss.com.np/login/auth?fromat#)
2.20.10 Bhutan News Service

Bhutan News Service, abbreviated as BNS, is the first news agency of Bhutan. It is
run as an independent news agency by Bhutanse refugee journalists since 2004 from
Kathmandu,the capital city of Nepal. This is, probably, first of its kind considering a
very few refugee media or journalism in exile. The agency is solely operated by
refugees who are mostly born or brought up in refugee camps and without previous

media experiences.

The Bhutan News Service was founded in 2004 by a small group of Bhutanese
refugee youths, who during the time believed that journalism was a noble means to

keep community informed and continue advocating the refugee issue. Most of the

Page | 88



exiled publications were shut down, in particular following crunch financial
assistance and or due to lack of human resources to continue volunteering without
anything in return. Therefore, the news service emerged in as an alternative means to
replace most of those publications, if not all. Initially, the works were limited to

simply blogging. From 2006, BNS went online through its own news portal.
2.20.11 Sri Lanka’s - Lankapuvath News Agency

Lankapuvath was established in 1978 as a result of an idea generated at the UNESCO.
Lankapuvath is Sri Lanka’s national and only news agency and is based in Colombo
and and consists of five partners, national dailies and main national electronic media
institutions. The shareholders of Lankapuvath are Sri Lanka Rupavahini
Coroporation (SLRC), Sri Lanka Broadcasting Corporation (SLBC), Independent
Television Network (ITN), and Associated Newspaper of Ceylon Limited (ANCL)
well known as the “Lake House”. It is managed by a Board of Directors composed of

the Chairmen of above institutions.

Lankapuvath has provided comprehensive coverage of Sri Lankan and foreign news
for over 25 years, drawing on its network of over 30 countries worldwide, via an
active link with the National News Agencies of the Organisation of Asia-Pacific
News Agencies (OANA Pool) Lankapuvath distributes news and images via the
Internet, TV, SMS and mobile phones. This output is supplemented by additional
services aimed at catering to news requests from a demanding public Lankapuvath
operates 24 hours a day 7 days a week and mainly targets over 2 million Sri Lankans

living overseas (https://en.wikipedia.org/wiki/Lankapuvath).
2.20.12 Malaysia - Bernama, News Agency

The Malaysian National News Agency or BERNAMA, a statutory body, was set up
by an Act of Parliament in 1967 and began operations in May 1968. A five-
member Supervisory Council appointed by the Yang di-Pertuan Agong is created to
ensure that BERNAMA is always guided by the provisions of the Act in

implementing its objectives.

The agency has its offices in all the states in Malaysia and correspondents in
Singapore and Jakarta and stringers or retainers in Washington, London, Manila, New

Delhi, Dhaka, Melbourne and Vancouver. Equipped with fully computerised

Page | 89



operations, it provides general and economic news services and screen-based real time
financial information services to subscribers in Malaysia and Singapore.
BERNAMA'’s role as a source of reliable and latest news is well known among local
& international media including government agencies, corporations, universities and
individuals nationwide. Most Malaysian newspapers and electronic media and other
international news agencies are BERNAMA subscribers. BERNAMA is operating in

the information industry, which is competitive but has tremendous growth potential.
2.20.13 Japan — Kyodo News Agency

KYODO NEWS, founded in November 1945 as a nonprofit cooperative organization,
1s the leading news agency in Japan. Kyodo covers accurately and promptly the ever-
changing developments in Japan and the rest of the world, distributing news around
the clock to domestic and overseas news media as well as international organizations
and institutions. Most Japanese newspapers and broadcasting stations subscribe to
Kyodo. Operating with an annual budget from membership dues and other
subscription revenues, Kyodo is completely independent of government and

commercial interests.

It has built a reputation as the most reliable, integrated news agency in Japan,
distributing not only news stories but also photos, graphics, audio and video scripts.
As one of the most influential news agencies in Asia, Kyodo offers English-language
and Chinese-language services in addition to Japanese-language service. Kyodo
covers Japan and the rest of the world from Japanese and Asian viewpoints. As part of
its Asian news-gathering network, Kyodo has bureaus in Seoul, Pyongyang, Beijing,
Shanghai, Hong Kong, Taipei, Manila, Hanoi, Phnom Penh, Bangkok, Kuala Lumpur,
Singapore, Jakarta, New Delhi, Islamabad, Tehran, Kabul and Baghdad. Kyodo
reporters based in other parts of the world also keep close watch on Asia-related
news. Additionally, Kyodo has local correspondents in Vladivostok, Ulan Bator, Dili,
Yangon, Kathmandu, Colombo and Dhaka, providing thorough news coverage from

all of Asia. (http://www .kyodonews.jp/english/about/globalnetwork.html)
2.20.14 Indonesia - The Kantorberita Antara (Antara)

The Kantorberita Antara (Antara) was founded on13 December 1937 by a number of

Indonesian journalists who considered it necessary to have a national news agency. In

Page | 90



December 1949, Antara was again recognized as the national news agency of
Indonesia The headquarters are in Jakarta. There are bureau and permanent
correspondents in: Island of Java Bandung, Semarang, Surabaya, Jogjakarta and Solo;
Island of Sumatra-Palembang and Medan; Island of Celebes Macassar. Antara has
many half-time correspondents and stringers in small centres throughout Indonesia. It

receives each day from its bureau and correspondents in Indonesia

The agency have a bureau in Amsterdam and correspondents in London, Paris,
Bangkok and Tokyo. Antara intends to send more of its own correspondents to
foreign countries in the near future. Antara operates 24 hours a day and distributes the

following five daily bulletin services:
(a) Two domestic news bulletins in Indonesian
(b) Two bulletins of foreign news in Indonesian
(¢) Two bulletins in English of domestic and foreign
(d) Two bulletins in English of economic and financial news
(e) One bulletin of economic and financial news in Chinese
2.20.15 Korea (Northern Region) : Chung-Yang Tongshin

Chung-Y ang Tongshin (by-line: Chung-Yang) was founded in 1948 in Pyongyang.

The agency forms part of the government information service.

The agency’s main bureau is in Pyong-Yang. Here are gathered and assembled the
news items sent in by correspondents and received from TASS and the Hsin Hua
(New China) News Agency. Besides its head offce in Pyong-Yang the agency has
correspondents in the principal cities of Korea (Northern region). It has no
correspondents abroad. Two news bulletins in Korean are distributed each day by
Chung-Yang Tongshin to two daily newspapers ,about 10 weekly newspapers and

several government departments.
2.20.16 Korea (Southern Region) Haptong Tongshin

This news agency was established on 1 November 1945 with the name of Haptong

Tongshin in Korean and of Korean Pacific Press (KPP) in English, and took over

Page | 91



Japanese press facilities in Seoul after the liberation.It was registered as a limited

company by the Korean civil court. The agency is headed by a president and board of

directors.

There are editors forgeneral news and for the radio. there are bureau at Seoul, Inchon,
Suwon, Taijon, Chonju,Taigu, Masan, Chenju, Kwangju, Gunsan, In, Mokpo,Yeusu,
Wonju and Cheju. Editions in the Korean language are distributed to nearly 40
newspaper offices in the Republic of Korea, central and local government offices and
others, The agency has concluded contracts or agreementswith the Associated Press

(U.S.A.), Agence France-Presse (France), Kyodo News Service and Jiji Press (Japan).

(There 1s wide news agency that exist in the Asia .I select few news agency in Asia

according to requirement of my research.)

Page | 92



